WHY DO STATES ADOPT INEFFICIENT INSTITUTIONS?: EXPLAINING THE EMERGENCE OF THE INTERNATIONAL ANTI-CORRUPTION REGIME
¿POR QUÉ LOS ESTADOS ADOPTAN INSTITUCIONES INEFICIENTES? EXPLICANDO EL ORIGEN DEL RÉGIMEN ANTI-CORRUPCIÓN INTERNACIONAL
Author
Díaz Rioseco, Diego
Abstract
Since the mid-1990s, corruption began to be understood as a global problem. In this context, an international regime oriented towards curbing corruption emerged, which led to a large number of countries to adopt its prescriptions, namely: anti-corruption legislation and agencies focused on the public sector. This article proposes a constructivist explanation to this phenomenon, arguing that an anti-corruption culture was strengthen by a set of international bureaucracies, which reproduced and legitimized a discourse against corruption through epistemic communities which linked corruption and underdevelopment. Thus, these bureaucracies fixed the meaning of corruption and diffused a series of specific policies, despite the fact that their efficiency had not yet been proven. Desde mediados de la década de 1990 la corrupción comenzó a entenderse como un problema global. En este contexto, surgió un régimen internacional orientado a combatir la corrupción, que llevó a un gran número de países a adoptar las propuestas desarrolladas por éste: legislación y agencias anti-corrupción enfocadas al sector público. El presente artículo propone una explicación constructivista a este fenómeno, argumentado que una cultura anti-corrupción se vio fortalecida por un conjunto de burocracias internacionales, las que reprodujeron y legitimaron un discurso contra la corrupción a través de comunidades epistémicas que vincularon la corrupción con la falta de desarrollo económico. Así, estas burocracias fijaron el significado de la corrupción y difundieron un conjunto de políticas, a pesar de que su eficacia no había sido demostrada.