WHY DO STATES ADOPT INEFFICIENT INSTITUTIONS?: EXPLAINING THE EMERGENCE OF THE INTERNATIONAL ANTI-CORRUPTION REGIME
¿POR QUÉ LOS ESTADOS ADOPTAN INSTITUCIONES INEFICIENTES? EXPLICANDO EL ORIGEN DEL RÉGIMEN ANTI-CORRUPCIÓN INTERNACIONAL
dc.creator | Díaz Rioseco, Diego | |
dc.date | 2020-06-26 | |
dc.date.accessioned | 2022-05-09T16:01:51Z | |
dc.date.available | 2022-05-09T16:01:51Z | |
dc.identifier | https://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/2317 | |
dc.identifier | 10.22370/rgp.2013.2.2.2317 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/182571 | |
dc.description | Since the mid-1990s, corruption began to be understood as a global problem. In this context, an international regime oriented towards curbing corruption emerged, which led to a large number of countries to adopt its prescriptions, namely: anti-corruption legislation and agencies focused on the public sector. This article proposes a constructivist explanation to this phenomenon, arguing that an anti-corruption culture was strengthen by a set of international bureaucracies, which reproduced and legitimized a discourse against corruption through epistemic communities which linked corruption and underdevelopment. Thus, these bureaucracies fixed the meaning of corruption and diffused a series of specific policies, despite the fact that their efficiency had not yet been proven. | en-US |
dc.description | Desde mediados de la década de 1990 la corrupción comenzó a entenderse como un problema global. En este contexto, surgió un régimen internacional orientado a combatir la corrupción, que llevó a un gran número de países a adoptar las propuestas desarrolladas por éste: legislación y agencias anti-corrupción enfocadas al sector público. El presente artículo propone una explicación constructivista a este fenómeno, argumentado que una cultura anti-corrupción se vio fortalecida por un conjunto de burocracias internacionales, las que reprodujeron y legitimaron un discurso contra la corrupción a través de comunidades epistémicas que vincularon la corrupción con la falta de desarrollo económico. Así, estas burocracias fijaron el significado de la corrupción y difundieron un conjunto de políticas, a pesar de que su eficacia no había sido demostrada. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Centro de Estudios para la Gestión Pública | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/2317/2276 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Revista de Gestión Pública | es-ES |
dc.source | Revista de Gestión Pública; Vol. 2 No. 2 (2013); 439-462 | en-US |
dc.source | Revista de Gestión Pública; Vol. 2 Núm. 2 (2013); 439-462 | es-ES |
dc.source | 0719-1839 | |
dc.source | 0719-1820 | |
dc.subject | Corruption | en-US |
dc.subject | Constructivism | en-US |
dc.subject | International Bureaucracies | en-US |
dc.subject | Epistemic Communities | en-US |
dc.subject | Corrupción | es-ES |
dc.subject | Constructivismo | es-ES |
dc.subject | Burocracias Internacionales | es-ES |
dc.subject | Comunidades Epistémicas | es-ES |
dc.title | WHY DO STATES ADOPT INEFFICIENT INSTITUTIONS?: EXPLAINING THE EMERGENCE OF THE INTERNATIONAL ANTI-CORRUPTION REGIME | en-US |
dc.title | ¿POR QUÉ LOS ESTADOS ADOPTAN INSTITUCIONES INEFICIENTES? EXPLICANDO EL ORIGEN DEL RÉGIMEN ANTI-CORRUPCIÓN INTERNACIONAL | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista de Gestión Pública
[0-9]{4}