• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item

The game as a methodology of research and intervention with children and adolescents

El juego como metodologí­a de investigación e intervención con niñas, niños y adolescentes

Author
Gómez Fernández, Verónica

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/434
10.29344/07171714.26.434
Abstract
From different experiences of research and intervention, this article will review methodologies for working with children. The objectives are to introduce tools and instruments and share methodological challenges for both the intervention and the research and from children and adolescents, incorporating participatory, inclusive and playful methodologies. It also shows the importance of the game, symbolic as well as free, for the participation of these actors in social studies and in diagnostic and interventional social work practice. It gives a comprehensive vision to recognize and include children and adolescents as well as considering their social and family relationship. In addition, the role of the facilitator is reviewed as how it ensures ownership, how is involved in the game and what potential changes and new meanings can be derived from such activities.
 
Desde experiencias distintas de investigación e intervención, se revisarán metodologí­as utilizadas para el trabajo con la niñez. Los objetivos son dar a conocer herramientas e instrumentos y compartir retos metodológicos, tanto para la intervención como para la investigación con y desde los niños, niñas y adolescentes, incorporando metodologí­as participativas, inclusivas y lúdicas. También se releva la importancia que el juego tanto libre, como simbólico, tiene para la participación de estos actores en los estudios sociales y en la práctica diagnóstica e interventiva del Trabajo Social. Se apuesta aquí­ por una visión integral que permita reconocer e incluir a los niños y adolescentes, así­ como considerar sus grupos de relación socio-familiares. Además, se revisará el rol del /la facilitador o facilitadora en razón de cómo garantiza protagonismo, cómo se involucra en el juego y qué potenciales de cambio y resignificación puede derivar de dichas actividades.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB