• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item

Practice in training programs on social workers: beyond reproduction

La práctica en los procesos formativos de los y las trabajadores sociales: más allá de la reproducción

Author
Godoy Ormazábal, Wendy

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/464
10.29344/07171714.23.464
Abstract
This article collects reflections around the questions, that emerge from supervision on the practicum of social work students, two of which have been central: What notion of practicum should guide the education of social workers?, and, How is it best understood the supervision of the students regarding the teaching process that aims to train critical professionals? These questions cannot be answered unless characteristics of the social scene are revealed and the way this context has been influencing the learning processes that take place in universities. Hence, it is critical to begin the analysis from the latter point, to continue the reflection around the first question and then the second, to end with some thoughts which aim to open new reflective paths.
 
En el presente documento se recoge la reflexión en torno a las preguntas que emergen de la supervisión de las prácticas de estudiantes de trabajo social; dos de ellas han sido centrales: ¿Qué noción de práctica es la que debe orientar la formación de los y las trabajadoras sociales?, y acompañando a la anterior: ¿Cómo debe ser comprendida la supervisión de los y las estudiantes, en tanto proceso pedagógico que busca formar profesionales crí­ticos?Las preguntas anteriores no pueden ser respondidas si no se devela la lectura del escenario social y el modo como éste ha estado incidiendo en los procesos formativos que se desarrollan en las universidades. De allí­ que se ha estimado partir por este último punto, para continuar con la reflexión que suscitó la primera pregunta formulada y luego continuar con la segunda, para finalizar con algunas reflexiones cuya finalidad es abrir nuevos ruteros reflexivos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB