Socializing agents of alternative masculinities: teachers, relatives and volunteers as axes of change in the context of learning communities
Agentes socializadores de masculinidades alternativas: profesores, familiares y voluntarios como ejes del cambio en el contexto de comunidades de aprendizaje
Author
Nuñez Manzo, Paulina
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/108710.29344/07171714.29.1087
Abstract
The following work proposes a school intervention framed in the Learning Communities Project for the dialogue among socializing agents involved in the school about masculinities and their influence on gender inequality and violence against women. For that end, it takes the egalitarian dialogue among all the actors as a fundamental axis and the critical reflection on actions and discourses related to gender imaginaries that everyone can observe in interactions. The intervention design is based on the Critical Communicative Methodology (R. Flecha, Vargas & Dávila, 2004), whose central foundation states that it is not possible to continue marginalizing the groups that are intervened, giving their arguments the same value and determination in research like that for experts or researchers, in order to achieve a positive impact (R. Flecha, Gómez, & Puigvert, 2010). El siguiente trabajo propone una intervención escolar enmarcada en el proyecto de Comunidades de aprendizaje para el diálogo de agentes socializadores involucrados en la escuela, con respecto a las masculinidades y su influencia en la desigualdad de género y la violencia contra la mujer. Para ello se asume como eje fundamental, el diálogo igualitario entre todos los actores y la reflexión crítica sobre las acciones y discursos relativos a imaginarios de género que cada uno puede observar en sus interacciones. El diseño de la intervención se basa en la Metodología Comunicativa Crítica (R. Flecha, Vargas & Dávila, 2004), cuyo fundamento central radica en que no es posible continuar marginando de las discusiones a los grupos con los cuales se interviene, otorgándole a sus argumentos el mismo valor y determinación en la investigación, que el de expertos o investigadores con el fin de lograr un impacto (R. Flecha, Gómez & Puigvert, 2010).