• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item

Theoretical perspectives for the intervention and family investigation: New challenges for the professional formation

Perspectivas teóricas para la intervención e investigación familiar: Nuevos desafí­os para la formación profesional

Author
Iturrieta Olivares, Sandra

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/1206
10.29344/07171714.14.1206
Abstract
The present article proposes the necessity to include in the formation of Social Workers, different theoretical perspective for the work with families. The main arguments of the systemic perspective, where they converge with the theory of the familiar development, the familiar systems and the ecology of human development. The constructionism includes the perspective of the families seen like social construction and the critical theory that it centers his analysis in the sort approach. On the other hand, in the perspective interactionism, the main elements of the symbolic interactionism are reviewed, of the theory of the conflict and the interchange. Finally proposing the epistemological base that is considered more suitable for the study of the families from each one of the preceding theories, all it with the purpose of extending the strategies of familiar intervention that are transmitted traditionally to the students from a systemic perspective.
 
El presente artí­culo propone la necesidad de incluir en la formación de Trabajadores Sociales, diferentes perspectivas teóricas para el trabajo con familias. Para ello se revisan los principales argumentos de la mirada sistémica donde convergen la teorí­a del desarrollo familiar, de los sistemas familiares y la ecologí­a del desarrollo humano. Mientras que en el enfoque construccionista, se incluye la perspectiva de las familias vistas como construcción social y la teorí­a crí­tica que centra su análisis en el enfoque de género. Por su parte, en la perspectiva interaccionista se revisan los principales elementos del interaccionismo simbólico, de la teorí­a del conflicto y del intercambio. Proponiendo finalmente la base epistemológica que se considera más adecuada para el estudio de las familias desde cada una de las teorí­as precedentes, todo ello con la finalidad de ampliar la mirada acerca de las estrategias de intervención familiar que se transmiten a los estudiantes en los programas de formación en las universidades chilenas, desde un enfoque sistémico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB