Student leaders as catalysts for the emerging citizen participation in Chile. A system of beliefs about citizen participation, built on the experience as leaders of four young people of the National Coordinator of Secondary Students of Chile
Los dirigentes estudiantiles como agentes catalizadores de la naciente participación ciudadana en Chile. Un sistema de creencias sobre la participación ciudadana, construido a partir de la experiencia como dirigentes de cuatro jóvenes de la Coordinadora N
Author
Prado Berríos, María Constanza
Figueroa Ossa, Ulda Omar
Izquierdo Jeria, Gabriela
Zaror Abumohor, Yasmín
Abstract
The Chilean society has experienced significant changes regarding the phenomenonof the citizen participation, though the numbers of the voters inthe elections have been dramatically reduced, there have also emerged withstrength social movements of great impact, some of them led by Young secondarystudents. This work seeks, through qualitative methods, to describeand analyze the beliefs about citizen participation of four Young membersof the board of director of the National Coordinator of Secondary Students(CONES) of 2015. Through the conduction of semi-structured surveys, andusing as a method of analysis of the information, the "grounded theory" ,a system of beliefs regarding the phenomenon of citizen participation was built, from the perspective of the students. This allowed the knowledge oftheir concept of citizen participation, the elements that from their point ofview facilitates or hinders it, their appreciation of the current social pictureon this matter on our country, and their vision on two kinds of citizens,the ones they named "the paralyzed" −who don't participate− and "theawakens" , whom, as them, are active agents of social change in the Chileof nowadays. La sociedad chilena ha experimentado importantes cambios respecto delfenómeno de la participación ciudadana, pues si bien han disminuidodramáticamente las cifras de votantes en las elecciones, también hansurgido con fuerza movimientos sociales de gran impacto, algunos de ellosprotagonizados por jóvenes estudiantes secundarios. El presente trabajobusca, mediante métodos cualitativos, describir y analizar las creencias sobreparticipación ciudadana de cuatro jóvenes miembros de la mesa directivade la Coordinadora Nacional de Estudiantes Secundarios (CONES) de 2015.Mediante la realización de entrevistas semi-estructuradas y utilizando comométodo de análisis de la información la "teoría fundamentada" (groundedtheory), se construyó, desde la perspectiva de los participantes, un sistemade creencias en relación con el fenómeno de la participación ciudadana. Ellopermitió conocer su concepto de participación ciudadana, los elementosque a su parecer la facilitan y obstaculizan, su apreciación del panoramasocial actual en la materia en nuestro país y su visión sobre dos clases deciudadanos, a los que denominaron "los paralizados" –que no participan– y"los despiertos" , quienes, como ellos, son activos agentes de cambio socialen el Chile de hoy.Palabras clave: participación ciudadana, participación juvenil, CONES,movimiento pingí¼ino, investigación cualitativa.