Los Sitios Web de las Universidades Privadas de Santiago en el marco de la Sociedad de la Información
Author
Torres Rojas, Emilio
Abstract
AbstractIn a changing environment, comprising new houses of study, diverse academic options for new generations of young people socialized in information technology, technical resources and the need for universities to differentiate and become an attractive option, it is observed a considerable expansion in the use of technological resources such as web sites and platforms both internationally and locally.This trend, which had first been adopted by leading universities worldwide and subsequently by the major houses of traditional study in Chile, has today become a major resource for the dissemination and promotion of all households of higher education, particularly those in the private area which cannot appeal to a tradition as the oldest universities in the system. But then again, they are a resource that progressively integrates the core processes of knowledge production, teaching – learning and networking articulation as well as the administrative nature of universities.This article describes the general characteristics found in the websites of private universities in the metropolitan area of Santiago, comparing a set of dimensions that constitute official communication distinctions. From the results, some observable trends prevailing in those sites are derived, which accounts for homogeneous adaptive forms but of low intensity concerning the challenges of the information society. ResumenEn un escenario cambiante, compuesto por nuevas casas de estudio, diversificación de las alternativas académicas y por nuevas generaciones de jóvenes, socializados en las tecnologías de la información, los recursos técnicos y la necesidad de las universidades de diferenciarse y constituirse como un opción atractiva, se constata una considerable expansión en la utilización de recursos tecnológicos como los sitios y plataformas web tanto a nivel internacional como local.Esta tendencia que había sido adoptada primero por importantes universidades a nivel mundial y posteriormente por las principales casas de estudio tradicionales en Chile, se ha constituido actualmente como un recurso importante para la difusión y promoción de todas las casas de estudios superiores, particularmente las del sector privado que no pueden apelar a una tradición como las universidades más antiguas del sistema. Pero a la vez, constituyen un recurso que se integra progresivamente a los procesos centrales de producción de conocimiento, enseñanza-aprendizaje y articulación de redes así como los de índole administrativas de las universidades.El presente artículo describe características generales presentes en los sitios web de las universidades privadas del í rea Metropolitana de Santiago, comparando un conjunto de dimensiones que constituyen distinciones comunicativas oficiales. A partir de ello se derivan algunas tendencias predominantes observables en la actualidad en dichos sitios, que dan cuenta de formas adaptativas homogéneas pero de baja intensidad respecto de los desafíos de la sociedad de la información.