• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Temas Sociológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Temas Sociológicos
  • View Item

Social theory and knowledge regime. Reviewing the Latin American post-colonialism

Teorí­a social y régimen de conocimiento. Una crí­tica al poscolonialismo latinoamericano

Author
Villalobos Dintrans, Cristóbal

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/TSUCSH/article/view/1050
10.29344/07196458.21.1050
Abstract
This article analyzes the contemporary relationship between the social characteristics of Latin America and the production of social theory generated in the Continent. By a short description of one of the most developed and widespread theoretical responses on the Continent during the last decades –post-colonialism– we understand the issue of knowledge production as interrelated between society and social theory. On the one hand, the analysis of the Latin American case shows a theoretical void in the Continent, and, on the other, the existence of a knowledge regime that is precarious, weak and underdeveloped. This leads us to think again about the subject of Latin American social theory from a new perspective that recognizes the existence of a universal science abandoning the very idea of Latin American social theory and replacing it with the idea of social theory carried out by Latin Americans.
 
El presente artí­culo analiza la relación contemporánea entre las caracterí­sticas societales de América Latina y la producción de teorí­a social que se genera en el continente. A partir de una breve descripción de una de las respuestas teóricas más desarrolladas y difundidas en el continente durante las últimas décadas, el poscolonialismo, se entiende el problema de la producción de conocimiento como una interrelación entre sociedad y teorí­a social. El análisis del caso latinoamericano muestra, por un lado, un vací­o teórico en el continente, y, por otro, la existencia de un régimen de conocimiento precario, débil y poco desarrollado. Esto nos lleva a repensar el problema de la teorí­a social latinoamericana desde una nueva perspectiva, que reconozca la existencia de la ciencia universal, abandonando la idea misma de teorí­a social latinoamericana y reemplazándola por la idea de teorí­a social realizada por latinoamericanos. Palabras clave: teorí­a social, poscolonialismo, régimen de conocimiento, América Latina, producción de conocimiento. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB