• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Última Década: Proyecto Juventudes
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Última Década: Proyecto Juventudes
  • View Item

Senses and meanings on education and work in young technical high school students; Hualpén, Concepción

Sentidos y significados sobre la educación y el trabajo en jóvenes estudiantes de enseñanza media técnico profesional; comuna de Hualpén-Concepción;
Sentidos e significados sobre a educação e o trabalho em jovens estudantes de ensino médio técnico-profissional; Hualpén – Concepción

Author
Ganter Solís, Rodrigo

Tornel Cifuentes, Mabel

Full text
https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/UD/article/view/54179
Abstract
This article is a result of the insight gained from a research on the future expectations of young technical high school students and the meanings they give to education and work in their future plans. The main conceptual axis of this research is the new trend of youth studies, which is based on the articulation of multiple factors renewing and transforming the experience of being young. The results show a standardization of expectations and future plans in those students whose family histories of scarcity have related, in a direct way, their future aspirations of a “better life” to economic needs, counting on education and work as their main tools to achieve it.
 
El artículo es producto de una investigación tendiente a conocer las expectativas de futuro de jóvenes estudiantes de Enseñanza Media Técnico-Profesional, y los significados otorgados a la educación y al trabajo en dichas proyecciones, considerando como eje conceptual la nueva corriente de estudios de juventud, basada en la articulación de múltiples factores que han renovado y/o transformado la experiencia de ser joven. Los resultados dan cuenta de la estandarización de trayectorias deseadas e imaginadas, donde la historia familiar de precariedad reivindica proyectos de futuro en que la aspiración de una “mejor vida” está directamente vinculada a necesidades económicas, siendo la educación y el trabajo los principales elementos de agencia de que disponen y que movilizarán en función de su cumplimiento.
 
O artigo é o resultado de uma pesquisa que visa conhecer as expectativas de futuro de jovens estudantes de Ensino Médio Técnico-Profissional e os significados outorgados à educação e ao trabalho nestas projeções, considerando como eixo conceitual a nova corrente de estudos relativos à juventude, baseada na articulação de múltiplos fatores que renovaram e transformaram a experiência de ser jovem. Os resultados mostram a estandardização de trajetórias desejadas e imaginadas, onde a história familiar de precariedade reivindica projetos de futuro onde a aspiração de uma “melhor vida” está diretamente ligada às necessidades econômicas, sendo a educação e o trabalho os principais elementos de agência que dispõem e que mobilizarão em função de seu cumprimento.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB