• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista INVI
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista INVI
  • View Item

Mediterranean Queer. An Intersectional Reading of Alicante’s Coastline

Mediterráneo(s) Queer. Una lectura interseccional del litoral de Alicante

Author
Parra-Martínez, José

Pastor-García, Carlos

Gilsanz-Díaz, Ana

Gutiérrez-Mozo, Maria Elia

Full text
https://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/65620
10.5354/0718-8358.2022.65620
Abstract
This paper examines seven tourist places in the Spanish province of Alicante, where it is possible to identify a greater presence or agency of LGBTQ+ communities. They are also coastal enclaves highly appreciated by heteronormative society and thus crossed by spatial conflicts and exclusion policies that allow their reality to be approached from an intersectional perspective. Our study reveals that, in addition to the gradients of dispossession and discrimination that non-normative inhabitants suffer transversally in society, the queer condition, upon intersecting with the class factor, causes differentiated experiences in terms of segregation, harassment and homophobic violence. In each location, the idiosyncrasy of the physical and cultural geography suggests specific analytical methodologies, mostly qualitative, which, together with an effort of queer pedagogy, invite us to reflect on other ways of producing and sharing knowledge.
 
Este artículo examina siete lugares turísticos de la provincia española de Alicante donde se reconoce una mayor presencia o agencia de comunidades LGBTQ+. Se trata, además, de enclaves costeros muy apreciados por la sociedad heteronormada y, por ende, atravesados por conflictos espaciales y políticas de exclusión que permiten abordar su realidad desde una perspectiva interseccional. Su estudio revela que, junto a los gradientes de desposesión y discriminación que sus habitantes no normativos sufren de forma transversal en la sociedad, se suma el entrecruzamiento cotidiano de la condición queer con el factor clase, lo que provoca experiencias diferenciadas en términos de segregación, acoso y violencia homofóbica. En cada emplazamiento, la idiosincrasia de su geografía física y cultural ha sugerido distintas metodologías de análisis, fundamentalmente cualitativas, las cuales, unidas a un esfuerzo de pedagogía queer, invitan a reflexionar sobre otras formas de producir y compartir conocimiento.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB