Show simple item record

Los estudios de cine documental y la cuestión de lo real

dc.creatorCampo, Javier
dc.date2011-01-01
dc.date.accessioned2022-07-05T13:44:25Z
dc.date.available2022-07-05T13:44:25Z
dc.identifierhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/19909
dc.identifier10.5354/rcm.v0i24.19909
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/187527
dc.descriptionThe question of what is real has been a constant for the sciences. Film studies since the early days not only have had to deal with the question of what is real, but also with the plight of this "industrial art" highlighted by Gilles Deleuze, according to which the film is definitely not an art or a science. The documentary film inevitably brings to the fore the question of what is real, and it is urgent for researchers who intend to work with their films. This field of study is also divided between those who skip the real problem as the "visible" and who, in more recent studies, consider the real documented as a construction. The purpose of this work is to recover the film studies that purport to provide answers to this question for the real to lead the twin problems facing the documentary studies: (1) by studying a cinema (2) of the real.en-US
dc.descriptionLa pregunta por lo real ha sido una constante para las ciencias. Los estudios sobre cine desde los primeros tiempos no solamente han tenido que lidiar con la pregunta por lo real, sino además con la difícil condición de ese "arte industrial" destacada por Gilles Deleuze, según la cual el cine no es definitivamente ni un arte ni una ciencia. El cine documental pone indefectiblemente sobre el tapete la pregunta por lo real, y ésta resulta impostergable para los investigadores que pretenden trabajar con sus obras. Este campo de estudios se divide también entre aquellos que saltan el problema de lo real como lo "visible" y quienes, en estudios más recientes, consideran a lo real documentado como una construcción. El propósito de este trabajo es recuperar los estudios sobre cine que pretendieron dar respuestas a esta pregunta por lo real para dirigirlos al doble problema que enfrentan los estudios sobre el documental: (1) por estudiar a un cine (2) de lo real.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Comunicación e Imagenes-ES
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/19909/21067
dc.sourceComunicación y Medios; No. 24 (2011): Estudios de cine en América Latina; Pág. 273 - 284en-US
dc.sourceComunicación y Medios; Núm. 24 (2011): Estudios de cine en América Latina; Pág. 273 - 284es-ES
dc.source0719-1529
dc.source0716-3991
dc.subjectRealen-US
dc.subjectRealityen-US
dc.subjectDocumentary Filmen-US
dc.subjectScienceen-US
dc.subjectArten-US
dc.subjectLo reales-ES
dc.subjectRealidades-ES
dc.subjectCine documentales-ES
dc.subjectCienciaes-ES
dc.subjectArtees-ES
dc.titleDocumentary film studies and the cuestion of the realen-US
dc.titleLos estudios de cine documental y la cuestión de lo reales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record