Cinema and Avant-garde in Argentina
Cine y vanguardia en Argentina
Author
Vieguer, Marcelo
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/2634110.5354/rcm.v0i23.26341
Abstract
The concepts of avant-garde and political cinema cross each other until lose their limits in the critical years of the late 60´s and early 70´s. If we define artistic avant-garde as a position ahead of every cultural hegemony of those time, we understand that Argentinean cinema of that period generated two absolutely revolutionary sets of artworks: Solanas and Gleyzer´s films caused the admiration and compression of the European intellectuals and, two decades later, inspired a new generation of film-makers who take on the production of documentaries confronting the 90´s neoliberalism. Los conceptos de vanguardia y de cine político se cruzan hasta hacer desaparecer sus límites en los álgidos años de fines de los sesenta y principios de los setenta. Si definimos vanguardia artística como una posición por delante de toda hegemonía cultural de la época, entendemos que el cine argentino de esa etapa generó dos conjuntos de obras absolutamente revolucionarias: los films de Solanas y Gleyzer provocaron la admiración y comprensión de la intelectualidad europea, y dos décadas más tarde, la de una nueva generación que portó los lineamientos del Cine de la Base para la realización de documentales enfrentando al neoliberalismo de los años noventa.