The college radio in Latin America: importance and challenges
La radio universitaria en Iberoamérica: trascendencia y retos
Author
Vázquez Guerrero, Marina
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/3616210.5354/rcm.v0i31.36162
Abstract
The first experiences of college radio in LatinAmerica are established in Argentina. Over time some
countries in the region have to opened this kind of stationss howing a diversity of sounds and ideological ideologies for the benefit of community. Is a non-profit media, which no wgrows throug houtthe regione mbraced by the advantages that come with the digital and Internet age. Institutional, community and university radios are opening spaces for supporting cultural and academic content to the student experimentation. The present study is a documentary research showing the historical part and the actual significance of the cases of Mexico, Chile, Colombia, Argentina and Ecuador, with an emphasis on the challenges facing this conglomerate that has been slow to enter the new digital interactive dynamics and productions incorporate more social content necessary in these times, where commercial speech abound and civil society requires reliable media fórums. Las primeras experiencias de radio universitaria que surgen en Iberoamérica se establecen en la Argentina. A lo largo del tiempo algunos países de la región han optado por abrir este tipo de emisoras que muestran un conglomerado sonoro e ideológico con diversos matices,
arropado por las ventajas que trae consigo la era digital e Internet. Radios con perfiles institucionales, comunitarios, estudiantiles se abren espacio para difundir desde la cultura y labor académica hasta la experimentación estudiantil. El presente trabajo es una investigación documental, que da cuenta de su parte histórica, así como de la trascendencia actual de los casos de México, Chile, Colombia, Argentina y Ecuador, haciendo un énfasis sobre los retos a los que se enfrenta este conglomerado que ha tardado en entrar a la nueva dinámica interactiva digital y en incorporar más producciones de contenido social, necesaria en estos tiempos donde los discursos comerciales abundan y la sociedad civil requiere de foros mediáticos confiables.