Educational Community in the Liquid Modernity
Comunidad Educativa Escolar en la Modernidad Líquida
Author
Ansaldo, Sebastián
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/3765210.5354/rcm.v0i32.37652
Abstract
This work reflects the views and opinions of various stakeholders of an educational community about
two dimensions of analysis: Community and communicative/cultural.
The research, which takes as its general context the current scenario of liquid modernity by Zygmunt
Bauman, shows that there are few social bonds between the people and that the community,
understood from the bonds of solidarity, it is weak in the cases studied. In addition, the research seeks to analyze discourses on uses of new media to socialize and build new communities that run in parallel with the school community, revealing that interest groups or “aesthetic communities” are transverse in all the levels of the chilean school system El trabajo recoge las opiniones de diversos actores representantes de comunidades escolares sobre dos dimensiones de análisis: la comunitaria y la comunicativa/cultural.
La investigación, que toma como contexto general el actual escenario de Modernidad Líquida, señalado por Zygmunt Bauman, evidencia que existen escasos vínculos sociales entre los actores y que la comunidad, entendida a partir de lazos de solidaridad, es débil en los casos estudiados. Además, la investigación busca adentrarse en los discursos sobre usos de los nuevos medios de comunicación para socializar y construir nuevas comunidades que van en paralelo con la comunidad escolar, revelando que grupos de interés o “comunidades estéticas” son transversales en las diversas dependencias del sistema escolar chileno.