• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

La programación televisiva del tardofranquismo: la propaganda en las emisiones de entretenimiento y divulgación

Author
Antona Jimeno, Tamara

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/41633
10.5354/rcm.v0i34.41633
Abstract
The goal of this communication is to determine the extent to which the television programming supported the Spanish government image during Late-Francoism. This period symbolically started with the designation of Juan Carlos de Borbón as the natural successor of Franco in 1969, and ended with the death of the dictator. The object of study are the programming lists (the grills), as the primary source. The hypothesis is that the official television message was to show that modernity had come to Spain. The analysis aims to identify what kind of spaces were intended for that purpose. In this period a timid cultural openness begins. The formative spaces were quite limited and the only ones who remained were the programs focused on the divulgation of the Catholic faith. All these elements are no different from other European countries. The only exceptions were the newscasts, which maintained a tight control until the end, when morally controversial themes or criticisms to the Régimen were concerned
 
El objetivo de esta comunicación es determinar en qué medida la programación televisiva tenía elementos que reforzaban la figura del Estado en el periodo denominado Tardofranquismo. Esta etapa se inicia simbólicamente con la designación de Juan Carlos de Borbón como sucesor de Franco en 1969 y concluye con el fin de la dictadura, por lo que se ha establecido como fecha final el 20 de noviembre de 1975. Para ello, el objeto de estudio seleccionado son las parrillas de programación, como fuente primaria. La hipótesis de partida es que el mensaje oficial de la televisión era mostrar que la modernidad había llegado a España, y por ello se extendió un aire de aperturismo en los espacios de ficción. El análisis pretende detectar qué tipo de espacios estaban dirigidos a ese fin. En este periodo comienza una tímida apertura cultural. Los espacios formativos fueron muy limitados y los únicos que permanecen son los de divulgación de la fe católica. Todos estos elementos no son diferentes a los de otros países europeos. La única salvedad eran los espacios informativos, que mantuvieron un férreo control hasta el final y las temáticas moralmente controvertidas o que criticaban al Régimen.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB