Show simple item record

Aproximaciones a lo real en el cine de Everardo González

dc.creatorRamírez Miranda, Francisco Javier
dc.date2017-12-25
dc.date.accessioned2022-07-05T13:44:58Z
dc.date.available2022-07-05T13:44:58Z
dc.identifierhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/45757
dc.identifier10.5354/0719-1529.2017.45757
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/187719
dc.descriptionCuates de Australia is the chronicle of a catastrophe. It is the name of an ejido in the north of Mexico, the families of the place cyclically face the rigor of the summer and only resist by a diffuse tradition, whose roots are lost in the time. The natural disaster causes others: poverty, disease and migration. Every year they gather their things and leave the village waiting for the rains to return. When recording the conditions of life, Everardo González chronicles an anticipated but inevitable catastrophe. It uses a contemplative and static style that testifies to misfortune and resignation. This work analyzes the discursive mechanisms of the film to put into context the conditions of life of this community, and to propose a political vision of the subject. Likewise, it raises the analysis of the complete body of the work of the filmmaker, from which this tape can be considered as a synthesis of his rhetorical searches.en-US
dc.descriptionCuates de Australia es la crónica de una catástrofe. Es el nombre de un ejido en el norte de México, las familias del lugar enfrentan cíclicamente el rigor del estío y sólo resisten por una tradición difusa, cuyas raíces se pierden en el tiempo. El desastre natural acarrea otros: la pobreza, la enfermedad y la migración. Cada año reúnen sus cosas y dejan el pueblo esperando las lluvias para volver. Al registrar las condiciones de vida, Everardo González hace la crónica de una catástrofe anticipada pero ineludible. Se vale de un estilo contemplativo y estático que atestigua la desgracia y la resignación. Ese trabajo analiza los mecanismos discursivos de la cinta para poner en cuadro las condiciones de vida de esta comunidad, y para proponer una visión política del asuntoes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Comunicación e Imagenes-ES
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/45757/50463
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/45757/51491
dc.rightsDerechos de autor 2017 Comunicación y Medioses-ES
dc.sourceComunicación y Medios; No. 36 (2017): Monográfico: Imaginario Catastrófico; 33 - 42en-US
dc.sourceComunicación y Medios; Núm. 36 (2017): Monográfico: Imaginario Catastrófico; 33 - 42es-ES
dc.source0719-1529
dc.source0716-3991
dc.subjectDocumentales-ES
dc.subjectmigraciónes-ES
dc.subjectcatástrofees-ES
dc.subjectcine contemplativoes-ES
dc.subjectsequíaes-ES
dc.titleApproaching the real in Everardo González’s cinemaen-US
dc.titleAproximaciones a lo real en el cine de Everardo Gonzálezes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record