Space in television historical fiction: the nation seen through the past in Gritos de muerte y libertad
El espacio en la ficción histórica televisiva: la nación vista a través del pasado en Gritos de muerte y libertad
Author
Charlois Allende, Adrien José
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/5059510.5354/0719-1529.2018.50595
Abstract
This work proposes to analyze and describe three particular forms of construction of the national
space in the Mexican historical miniseries Gritos de muerte y libertad. Under the pretext of commemorating 200 years of Mexican independence in 2010, Televisa opted to build a narrative about
the national heroes who participated in the War of Independence. On this historiographical perspective on the birth of the nation, the production revealed ways of articulating the person within
time and space. Visual and auditory resources allowed assembling a cartography of the natio-
nal, as well as different metaphors in which the historical moment is linked with the space of its
representation. Understanding space as a narrative construction, the work describes three spatial
forms in the miniseries: the space of the national,
the private space as a reflection of the nation and
space as a scenario of heroism Este trabajo propone analizar y describir tres formas particulares de construcción del espacio nacional en la miniserie histórica mexicana Gritos de muerte y libertad. Bajo el pretexto de conmemorar los 200 años de la independencia mexicana en 2010, Televisa apostó por construir una narrativa sobre los héroes nacionales que participaron en la Guerra de Independencia. En el armado de una perspectiva historiográfica sobre el nacimiento de la nación, la producción de la miniserie reveló formas de articular a la persona con el tiempo y el espacio. Recursos visuales y auditivos, permitieron armar una geografía de lo nacional, así como distintas metáforas en las que se engranan el momento histórico con el espacio de su representación. Desde la comprensión del espacio como una construcción narrativa, el trabajo describe tres formas espaciales en la miniserie: el espacio de lo nacional, el espacio privado como reflejo de la nación y el espacio como escenario de heroicidad.