Aesthetics and ethics of the fragment in Cuatreros (2016) by Albertina Carri
Estética y ética del fragmento en Cuatreros (2016) de Albertina Carri
Author
Contreras, Maria Belen
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/5296210.5354/0719-1529.2019.52962
Abstract
In this work, I analyze Albertina Carri’s Cuatreros as an essay film. Firstly, I focus on the outlining of the broken image that the film advances and also on the representational strategies that allow me to explore the thematic and properly visual features that link Carri’s work with the essay. Secondly, I analyze the ethical and aesthetic consequences of the film’s formal resources. I propose that the elaboration of a tapestry image works primarily as a non-systematic method to examine both personal and filmic memories. I offer a close reading of the audio-visual text that pays attention to its specificities as a medium, but that also goes back to concepts from the literary theorization of the essay form that are relevant to analyze the essay film. The conclusions show that in Cuatreros an interplay is established between an intimate-biographical dimension and a broader one ─namely, the issue of representing the dictatorial history of Argentina’s recent past. En este trabajo analizo Cuatreros (2016) de Albertina Carri como ensayo fílmico. En primer lugar, me concentro en la definición de la imagen quebrada del filme y en las estrategias de representación que permitirán ahondar en las características temáticas y visuales que emparentan la obra de Carri con el ensayo. En segundo lugar, analizo las consecuencias estéticas y éticas de los recursos formales de la película. Planteo que la estructuración de una imagen tapiz funciona, principalmente, como método asistemático de investigación de la memoria fílmica y personal. El análisis apuesta por una lectura detallada del texto audiovisual, atendiendo a sus especificidades como soporte, pero retomando conceptos de la teoría literaria del ensayo pertinentes para pensar el ensayo fílmico. Las conclusiones del análisis indican que en Cuatreros se establece un entrecruzamiento entre la dimensión íntima-biográfica con la dimensión más amplia: el problema de la representación de la historia dictatorial del pasado reciente argentino.