• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

Female candidate word. The limited gender impact on the electoral discourse in Twitter

Palabra de candidata. La limitada influencia del género en el discurso electoral en Twitter

Author
Larrondo-Ureta, Ainara

Peña-Fernández, Simón

Orbegozo-Terradillos, Julen

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/53046
10.5354/0719-1529.2019.53046
Abstract
Introduction. This research develops a descriptive analysis of the topics promoted on Twitter by lehendakari candidates during the cybercampaign of the Basque Autonomous elections of September 2016. Methodology. To this end, the study includes four categories of framing and three discursive strategies that have been analyzed in 411 messages from the front-runners of the five formations that obtained parliamentary representation. Results. The candidates have had an unequal activity on Twitter, although in all cases the policy issues have been the most common frame. It has not been possible to establish a relationship between the sex of the candidates and the issues addressed. Likewise, the presence of the gender perspective has been almost testimonial in its messages. Conclusions. For all these reasons, the study points out the contradiction between the institutionalized approach of the political parties and that of their candidates.
 
Introducción. Esta investigación desarrolla un análisis descriptivo de los temas promovidos en Twitter por los candidatos a lehendakari durante la cibercampaña de las elecciones autonómicas vascas de septiembre de 2016. Metodología. Con este fin, el estudio incluye cuatro categorías de encuadramiento y tres estrategias discursivas que se han aplicado al análisis de 411 mensajes de los cabezas de lista de las cinco formaciones que obtuvieron representación parlamentaria. Resultados. La actividad de los candidatos en Twitter ha sido dispar, aunque en todos los casos los policy issues han sido el encuadre más habitual. No ha podido establecerse una relación entre el sexo de los candidatos y las temáticas abordadas. Asimismo, la presencia de la perspectiva de género ha sido casi testimonial en sus mensajes. Conclusiones. Por todo ello, el estudio permite señalar la contradicción entre el enfoque institucionalizado de los partidos políticos y el de sus candidatos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB