Latin American film festivals of virtual, augmented, and immersive reality: An overview
Aproximación a los certámenes cinematográficos de realidad virtual, aumentada e inmersiva en América Latina
Author
Jurado-Martín, Montserrat
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/5699310.5354/0719-1529.2020.56993
Abstract
The surge of techniques of virtual reality applied to cinema carried out an actual revolution for the film industry. Indeed, such features applied to the development of several dimensions of the audiovisual, mainly video games, broadened production, exhibition, and commercial expectations. This phenomenon has not gone unnoticed by film festivals as part of cultural and creative industries. Nonetheless, in Latin America, there are only a few events exclusively devoted to virtual, augmented, 360o, or immersive reality applied to films. By analyzing the film festivals’ official web pages retrieved through the FilmFreeWay database, this paper describes some key features of Latin American film festivals specialized in these areas of visual production. The review shows that such efforts are in their very early stages, in the making, or they have not triggered the interest of the local film industry. La irrupción de las técnicas de la realidad virtual aplicada al cine supuso una auténtica revolución para la industria cinematográfica. Aquellos usos aplicados al desarrollo de diversos ámbitos audiovisuales, fundamentalmente de los vídeo juegos, ampliaron las expectativas de producción, exhibición y comerciales. Este fenómeno no ha pasado desapercibido para los festivales de cine en tanto industria cultural y creativa. En América Latina, los certámenes destinados exclusivamente a la realidad virtual, aumentada, en 360o o inmersivos son escasos. Este artículo describe los rasgos genéricos de los festivales de cine especializados en estas áreas a través de la base de datos de Film-FreeWay a través del análisis de las páginas web oficiales de los festivales. Se trata de esfuerzos en ciernes o que no han despertado el interés de la industria.