The body and the canvas. Performances of feminists and labor protests in Santiago
El cuerpo y el lienzo. Las performances de las protestas feministas y laborales en Santiago
Author
Orellana Águila, Nicolás
Chamorro Ríos, Catalina
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/5847810.5354/0719-1529.2021.58478
Abstract
Social Mobilizations analysis in Chile has focused mainly on rationalities, strategies, and objectives of protests. Performativity and body are emergent but rather marginal subjects in protest studies. This article analyses these elements by the observation of two demonstrations: the feminist 8M manifestation, and the classist and combative first of May march. By an ethnographic approach, we observe the performances of the contentious manifestation describing bodies, aesthetics and materialities deployed in these instances. The aim here is to account the complexity of the communicative processes that appears in these instances. We argue that, while in the demonstration with an experiential and de-centered character, the emphasis is centered on bodies, demonstrating that personal is political, on the other, with a collectivist and centralized nature, the canvas is the central feature, and there is a split between personal and political. El análisis de las movilizaciones sociales en Chile ha girado principalmente en torno a las racionalidades, estrategias y objetivos de las protestas. Aunque emergentes, los estudios sobre performatividades y cuerpos de protesta son aún marginales. Este artículo se centra en ello, mediante un estudio de la marcha feminista del 8M y la del primero de mayo clasista y combativo de 2019 en Santiago, Chile. A través de un enfoque etnográfico, nos centramos en cuerpos, estéticas y materialidades desplegadas, para observar las performances de las movilizaciones, dando cuenta de la complejidad de los procesos comunicativos que se ponen en juego en estas instancias. Argumentamos que, mientras en las manifestaciones de carácter experiencial y descentrada, el discurso se expresa heterogéneamente en los cuerpos, articulando lo personal y lo político, en las manifestaciones de carácter colectivista y centralizada, éste se expresa mediante lienzos soportados por corporalidades homogéneas, demostrando la emergencia de lo colectivo por sobre las experiencias personales.