Santiago Martínez Delgado, Pioneer of Colombian Graphic Design: A Review of his Life and Work
Santiago Martínez Delgado, pionero del diseño gráfico colombiano: una reseña de su vida y obra
Author
Bermúdez Aguirre, Diego Giovanni
Abstract
To speak of Graphic Design in Colombia, is to approach a history still under construction given the youth of this space of knowledge, which came to take its first steps only until the early twentieth century due to industrial development, which came to define a new production, aesthetic and communicative language that we now call design. This text intends to approach the life of Santiago Martínez Delgado, one of the first men who with his work came to define in the Colombian context the courses of a new form of expression and communication called graphic design. It is intended to make an approximation that allows to understand the innovative character presented in the life and work of this Colombian designer, supporting the analysis from the historical science from the condition of Lugar de producción (De Certeau, 1993, p. 48), approach to historical time as a reconstruction or representation of a present by means of a process of fictionalization, which builds and evidences a temporal rupture between the past, assumed as Espacio de Experiencia, and the now (present), constituted from a prospective vision of life in the future, Horizonte de Expectativa (Koselleck, 1993, p. 121). Hablar del diseño gráfico en Colombia como profesión autónoma es aproximarse a una historia todavía en construcción, dada la juventud de este espacio de conocimiento, el cual dio sus primeros pasos solo hasta principios del siglo XX, debido al desarrollo industrial que vino a definir un nuevo lenguaje de producción, estético y comunicativo que ahora se llama “diseño”. Este texto pretende acercarse a la vida de Santiago Martínez Delgado, uno de los primeros hombres que con su obra definió, en el contexto colombiano, los rumbos de una nueva forma de expresión y comunicación: el diseño gráfico. Se intenta comprender el carácter innovador presente en la vida y obra de este diseñador colombiano, desde la ciencia histórica a partir de la condición de lugar de producción, acercamiento al tiempo histórico como reconstrucción o representación de un presente por medio de un proceso de ficcionalización, el cual edifica y evidencia una ruptura temporal entre el pasado, asumido como espacio de experiencia, y el ahora (presente), constituido a partir de una visión prospectiva de la vida en el futuro, horizonte de expectativa.