Packaging Design. A Systemic Approach to a Complex Artifact
Diseño de packaging. Una aproximación sistémica a un artefacto complejo
Author
Ciravegna, Erik
Abstract
Packaging is a complex artifact, which has considerably expanded its functions over time. It is an object of use (instrumental prosthesis), which allows to contain the product, protect it, store it, transport it, and at the same time, facilitate its physical interaction with the user. Also, it is communication device (communication prosthesis), characterized by functions, among others, of appellative, persuasive, informative and prescriptive kind.
For its multifaceted nature, the project of a package requires different skills and the intervention of multiple disciplines: for that reason, should be understood as the result of an integrated set of choices made by a plurality of actors, where each performs a specific role – direct or indirect – in its definition. These actors, together with the relationships that are established throughout the product life cycle, define the so-called “packaging-system”.
Within this system, Design –and specifically Communication Design– may play an important role in direction and mediation, potentially giving shape through the project synthesis to solutions which are an expression of the confluence of the needs of the different parties involved and the multiple functions of the artifact, connecting the communicative dimension to a strictly instrumental dimension. El packaging es un artefacto complejo, que con el tiempo ha ampliado considerablemente sus funciones. Es un objeto de uso (prótesis instrumental), que permite contener un producto, protegerlo, almacenarlo, transportarlo, y al mismo tiempo, favorecer su interacción física con el usuario. Además es un dispositivo de comunicación (prótesis comunicativa), caracterizado por funciones de tipo apelativo, persuasivo, informativo, prescriptivo, entre otros.
Por su naturaleza multifacética, el proyecto de un envase requiere diferentes habilidades y la intervención de múltiples disciplinas: un packaging, por lo tanto, debe entenderse como el resultado de un conjunto integrado de elecciones realizadas por una pluralidad de actores que desempeñan, cada uno, un rol específico –directo o indirecto– en su definición. Dichos actores, junto con las relaciones que entre ellos se establecen a lo largo del ciclo de vida del producto, conforman el llamado “sistema-packaging”.
Dentro de este sistema, el Diseño –y específicamente el Diseño de comunicación– juega un papel relevante de dirección y mediación, capaz de dar forma a través de la síntesis proyectual a soluciones que sean expresión de la confluencia de las necesidades de las distintas partes implicadas y las múltiples funciones del artefacto, conectando la dimensión comunicativa a la dimensión más estrictamente prestacional y operativa.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Repensar los envases en tiempos de crisis: implicancias éticas y enfoque sistémico en el Diseño de Packaging
Ciravegna, Erik. RChD: creación y pensamiento; Vol. 5 Núm. 9 (2020): Noviembre; 1-6 -
Rethinking Packages in Times of Crisis: Ethical Implications and Systemic Approach in Packaging Design
Ciravegna, Erik. RChD: creación y pensamiento; Vol. 5 No. 9 (2020): November; 1-6 -
An Exploratory Study of RFID Adoption in the Paperboard Packaging Industry
Vijayaraman, Bindiganavale; Osyk, Barbara A; Chavada, Dhanraj. Journal of Technology Management & Innovation; Vol. 3 No. 4 (2008); 95-110