Origins of infographic thinking in the 19th-century Chile
Orígenes del pensamiento infográfico en el Chile decimonónico
Author
Morales Rojas, Gonzalo
Abstract
The present proposal is an investigation about the history of the infographics in Chile linked to the development of the educational field, the industry and the press in the country. The corpus consists of images present in printed graphic media such as books, magazines, brochures and newspapers published during the second half of the 19th century. Through a qualitative methodology, the content examination was carried out in documentary sources belonging to libraries and personal archives, as well as interviews and material acquired in antique shops and street markets. According to the research, info-graphic representations have been shown moderately since the beginning of the publishing industry and have progressively increased their national presence based on political, technological and cultural factors. Given that the term infographic did not exist during the period, the relationship between the images researched is defined not by a disciplinary affiliation but by its visualization strategies similarities. Although these first initiatives were carried out in isolation, they constituted a first reference panorama for explanatory illustrations production in the country, which had not been systematically documented. La presente propuesta es una investigación sobre la historia de la infografía en Chile vinculada al desarrollo del ámbito educacional, la industria y la prensa en el país. El corpus se compone de imágenes presentes en soportes gráficos impresos tales como libros, revistas, folletos y periódicos publicados durante la segunda mitad del siglo XIX. A través de una metodología cualitativa, se llevó a cabo el examen de contenidos en fuentes documentales pertenecientes a bibliotecas y archivos personales, así como la realización de entrevistas y la adquisición de material en anticuarios y ferias. Acorde a la investigación, las representaciones de carácter infográfico han estado presentes de forma moderada desde los inicios de la industria editorial y han aumentado progresivamente su presencia en el concierto nacional en función de factores políticos, tecnológicos y culturales. Dado a que el término infografía no existía durante el período, la relación entre las imágenes catastradas está definida no por una filiación disciplinar sino por similitudes en sus estrategias de visualización. Pese a que estas primeras iniciativas se llevaron a cabo de forma aislada, constituyeron un primer panorama referencial para la producción de ilustraciones explicativas en el país, el cual no había sido documentado de forma sistemática.