TiUD 2020: The Emergence of Meaningful Relationships During Social Distancing
TiUD 2020: la emergencia de relaciones significativas durante el distanciamiento social
dc.creator | Garduño García, Claudia | |
dc.creator | Contreras Martínez, Gabriela | |
dc.creator | Ruiz Tule, Angélica Rubí | |
dc.creator | Atri Penhos, Lucy | |
dc.creator | López Quintana, Iván Rodrigo | |
dc.date | 2021-06-14 | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T12:28:41Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T12:28:41Z | |
dc.identifier | https://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/60878 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-837X.2021.60878 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/190686 | |
dc.description | During 2020, the struggle against Covid-19 virus became the common emergency that disrupted all spheres of human life; it also pushed the transition of education to digitalization. The Inter-university Design Workshop (TiUD by its acronym in Spanish) faced the challenge of sustaining its solidly framed attributes and objectives since its foundation in 2018: Design as a transformational tool towards just and sustainable futures, learned through deep experiences in real contexts, which enable students to assume their roles as agents of change in their communities both individually and collectively. In order to evaluate the fulfilment of these goals and to identify possible advantages and disadvantages of TiUD’s online version, the research team inquired into the perceptions of teachers and students through a mixed methodology (revision of TiUD’s documents, polls, group interviews, and participant observation). It is concluded that, although this was not perceived as the best mode, the online TiUD enabled the development of meaningful relationships and deep learning-teaching experiences that respond to the context, suggesting that its optimal version would combine virtual and in-person sessions. It was especially identified that, given that the facilitation of socialization was perceived as tiud’s most valuable attribute, in times of social distancing, it might be beneficial to include these dynamics in every educational experience. | en-US |
dc.description | En el 2020, la batalla contra el virus Covid-19 fue la emergencia común que perturbó todos los ámbitos de la vida humana; y que precipitó la transición de la educación hacia la digitalización. El Taller Interuniversitario de Diseño (TiUD) enfrentó el desafío de sostener sus atributos y objetivos, planteados sólidamente desde su fundación en 2018: el Diseño como una herramienta transformadora hacia futuros justos y sostenibles, aprendido a través de experiencias profundas en contextos reales, que permiten a las estudiantes asumirse individual y colaborativamente como agentes de cambio en sus comunidades. Para evaluar el cumplimiento de estos objetivos e identificar posibles ventajas y desventajas del TiUD en línea, el equipo investigador indagó en las percepciones de docentes y estudiantes mediante una metodología mixta (revisión de documentos del TiUD, encuestas, entrevistas grupales y observación participante). Se concluye que, aunque éste no es percibido como el mejor esquema, el TiUD virtual permitió el desarrollo de relaciones significativas y de experiencias profundas de aprendizaje-enseñanza que responden al contexto. Sugieren que la versión óptima combinaría sesiones virtuales y presenciales. Especialmente, se identifica que, dado que la facilitación de la socialización es el atributo más valorado por las estudiantes, sería beneficioso incluirla en cualquier experiencia educativa durante el distanciamiento social. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Departamento de Diseño, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad de Chile | es-ES |
dc.relation | https://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/60878/67349 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 RChD: creación y pensamiento | es-ES |
dc.source | RChD: creación y pensamiento; Vol. 6 No. 10 (2021): June; 1-19 | en-US |
dc.source | RChD: creación y pensamiento; Vol. 6 Núm. 10 (2021): Junio; 1-19 | es-ES |
dc.source | RChD: creación y pensamiento; v. 6 n. 10 (2021): Junio; 1-19 | pt-BR |
dc.source | 0719-837X | |
dc.source | 0719-8426 | |
dc.subject | Covid-19 | en-US |
dc.subject | Design activism | en-US |
dc.subject | Design education | en-US |
dc.subject | Design for transitions | en-US |
dc.subject | meaningful relationships. | en-US |
dc.subject | Activismo en Diseño | es-ES |
dc.subject | Covid-19 | es-ES |
dc.subject | Diseño para las transiciones | es-ES |
dc.subject | educación en Diseño | es-ES |
dc.subject | relaciones significativas. | es-ES |
dc.title | TiUD 2020: The Emergence of Meaningful Relationships During Social Distancing | en-US |
dc.title | TiUD 2020: la emergencia de relaciones significativas durante el distanciamiento social | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |