Design specialist for social challenges: Subject, Actor and Agency/Agent?
Especialista en Diseño para retos sociales: ¿sujeto, actor y agencia/agente?
Author
Hernández López, Irma
Abstract
This article reflects on the question: Is the designer a subject, actor or agent in social challenges? Once designers define their role in the Design challenge, it determines their decisions and the impact of their Design solution. The role that the designer plays will have a direct impact on the goal of the potential proposal. The challenge of revictimization is taken as an example to analyze and illustrate the differences when assuming a role of subject, actor or agent. The analysis is based on a literature review and the results are introduced in a comparative table. It is concluded that it is essential that designers define and acknowledge, from start to finish, the role they will assume in the Design challenge because it will guide their Design process. Designer's decisions have a direct positive or negative impact on people and communities. In the case study example, it can mitigate revictimization or, on the contrary, increase it. En este artículo se reflexiona en torno al cuestionamiento: ¿es el diseñador/a sujeto, actor o agente en retos sociales? Una vez ubicada la posición que asume el diseñador/a en el reto de Diseño, se determinan sus decisiones e impacto de su propuesta diseñística. El rol en el que se desempeñe tendrá un impacto directo en el objetivo de las propuestas que plantea. Tomo como ejemplo el reto de la revictimización para analizar e ilustrar las diferencias al asumir un rol de sujeto, actor o agencia. Este estudio se hace mediante la revisión de la literatura y los resultados se presentan en una tabla comparativa. Se concluye que es primordial que el/la especialista en Diseño defina y reconozca, de inicio a fin, el rol que asumirá para abordar un reto de Diseño, el cual guiará su proceso diseñístico. Las decisiones de los diseñadores/as tienen un impacto directo en las personas y comunidades que puede ser positivo o negativo. En el caso de estudio, puede mitigar la revictimización o, por el contrario, acrecentarla.