Graphic design’s contributions to the public politics for the early childhood
Aportes del diseño gráfico a las políticas públicas para la primera infancia.
Author
Mata Santel, Jaqueline
Ronquillo Bolaños, Abraham
Luna-Gijón, Gerardo
Abstract
The objective of this article is to show how the insertion of information Design helps the practice of graphic Design to manage content that supports public policies with an emphasis on the early
childhood educational process, by involving strategic information that is of interest to the actors involved, and by systematizing the experience of designing educational visual materials. Conceptual and methodological considerations are presented around the Design of a digital platform aimed at early childhood care in Mexico. The project required the participation of academics and students from the areas of graphic Design, educational processes, psychology, computer systems and educational technology and responded to a call from the National Council of Science and Technology (Conacyt, 2018) -Government of the State of Puebla. The methodology that led the Design of the platform was marked by the proposal of Tinajero et al. (2019) based on the definition of work stages, and an approach centered on those who will use the information service. The article focuses on describing
the work processes that graphic designers carried out for the information Design of a complex information access project. El objetivo de este artículo es mostrar cómo la inserción del Diseño de información ayuda a la práctica del Diseño gráfico a gestionar contenidos que apoyen las políticas públicas con énfasis en el proceso
educativo de la primera infancia, al involucrar información estratégica que es de interés para los actores involucrados y al sistematizar la experiencia del Diseño de materiales visuales educativos. Se presentan consideraciones conceptuales y metodológicas en torno al Diseño de una plataforma digital
orientada a la atención de la primera infancia en México. El proyecto requirió la participación de académicos y estudiantes de las áreas de Diseño gráfico, procesos educativos, psicología, sistemas computacionales y tecnología educativa, y respondió a una convocatoria del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt, 2018) Gobierno del estado de Puebla. La metodología que condujo el Diseño de la plataforma estuvo marcada por la propuesta de Tinajero et al. (2019) basada en la definición de etapas de trabajo, y un planteamiento pensado en los actores que usarán el servicio de información. El artículo se enfoca en describir los procesos del trabajo que llevaron a cabo los diseñadores gráficos para el Diseño de información de un complejo proyecto de acceso a la información.