• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Diseño: Creación y Pensamiento
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Diseño: Creación y Pensamiento
  • View Item

Anthropological Critique of the Design Project, from the User to the Citizen

Crítica antropológica del proyecto de Diseño, del usuario al ciudadano

Author
Rodríguez Torrent, Juan Carlos

Vargas Callegari, Rodrigo

Full text
https://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/67635
10.5354/0719-837X.2022.67635
Abstract
The Design-anthropology relationship requires the clarification of three essential issues. First, that Design must be placed in the world of work as a necessary and legitimate profession in the construction of artificial life; second, in dialogue with the value of ethnography and qualitative methodologies in the world of social research; third, the value of cultural studies to understand the historical subjects toward which Design is oriented. The space-time coordinates coincide to collect safe, rigorous, and valid information on the potential improvement of processes, systems, and objects in use by communities, which we can call a convergent methodological need. Our thesis is that, although the last two fields of work have been widely developed in the social sciences, professional Design has insufficiently incorporated them in their innovation and creative processes. We propose and discuss that the understanding of anthropology within the limits of Design should lead to a metamorphosis of a key category in the field of Design: the user. This reflection has implications on three levels: subjects, methods, and Design positioning.
 
La relación Diseño-antropología requiere despejar tres cuestiones esenciales. Primero, el Diseño debe ser ubicado en el mundo del trabajo como profesión necesaria y legítima en la construcción de la vida artificial; segundo, en diálogo con el valor de la etnografía y las metodologías cualitativas en el mundo de la investigación social; tercero, el valor de los estudios culturales para la comprensión de los sujetos históricos hacia los cuales se orienta el Diseño. En ello coinciden las coordenadas espaciotemporales para levantar información segura, rigurosa y válida sobre la potencial mejora de procesos, sistemas y objetos en uso por parte de comunidades, que podemos llamar una convergente necesidad metodológica. Nuestra tesis es que, si bien estos dos últimos planos de trabajo han sido ampliamente desarrollados en las ciencias sociales, el Diseño profesional los ha incorporado de manera insuficiente en sus procesos de innovación y creativos. Proponemos y discutimos que la comprensión de la antropología dentro de los límites del Diseño debe propiciar una metamorfosis de una categoría clave para el campo Diseño: el usuario. Reflexionar sobre ello tiene implicancias en tres planos: sujetos, métodos y posicionamiento del Diseño.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB