A Literature Review on Bilingualism among Children Diagnosed with Autism Spectrum Disorders
Una revisión de la literatura sobre el bilingüismo entre los niños diagnosticados con Trastornos del Espectro Autista
Author
De Oliveira, Ênio
Abstract
Speech-language pathologists (henceforth SLPs) are constantly consulted by bilingual parents of children with Autism Spectrum Disorders (henceforth ASD) regarding their decision to adopt monolingualism or bilingualism with their children. These parents fear that dual-language exposure could contribute to additional challenges and delays in their children’s language development. Scarce literature is currently available for SLPs to guide parents of bilingual children with ASD in their decision to use one or two languages with their children. Despite the dearth of evidence on which SLPs would base their language recommendations, it is reported that they often recommend parents of bilingual children with ASD to limit the linguistic exposure of their children to only one language (most often English). The assumption in such a recommendation –which echoes the parents’ fears– is that becoming bilingual is too challenging for children with ASD; detrimental to their academic achievement; and a source of additional language and speech delays. The purpose of this review is to analyze whether –and to what extent– this recommendation is supported or disputed by the literature published in the last ten years, and to critically discuss the results of that literature. Los fonoaudiólogos son comúnmente consultados por padres bilingües de niños con Trastornos del Espectro Autista (TEA) respecto de la decisión de adoptar el monolingüismo o bilingüismo con sus hijos. Estos padres solicitan la opinión profesional porque temen que la exposición a dos idiomas podría contribuir a desafíos adicionales y retrasos en la evolución del lenguaje de sus hijos. Sin embargo, es escasa la literatura disponible para que los fonoaudiólogos los guíen en su elección de utilizar una o dos lenguas con sus hijos. Sin investigaciones basadas en evidencias, los fonoaudiólogos siguen recomendando que los padres bilingües de los niños con TEA limiten la exposición lingüística de sus hijos a un solo idioma (con mayor frecuencia inglés). Las ideas subyacentes en dicha recomendación son tres: a) convertirse en bilingüe es demasiado difícil para los niños con TEA; b) el bilingüismo dificulta el rendimiento académico de los niños; y c) el bilingüismo es una fuente adicional de retrasos de lenguaje y habla. Esas tres ideas acaban por producir más preocupaciones en los padres que, consecuentemente, optan por el monolingüismo. En este trabajo se analiza si –y hasta qué punto– esta recomendación es ratificada o refutada por la literatura publicada en los últimos diez años y se ofrece una mirada crítica a los resultados de la misma.