“And I Also Need To Tell You Something Else”. Analysis of two Stories of a child with Specific Language Impairment (SLI)
“Y camién te tengo que contar algo más”. Análisis de dos relatos de una niña con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL)
Author
Marroco M., Lucía
Abstract
This paper analyzes the morphosyntactic and discursive aspects of two stories produced by a girl with Specific Language Impairment. Two corpora were analyzed. The first one refers to a spontaneous narrative produced by the patient (Corpus 1), while the second one is a re-narration of a tale read by the speech therapist, with images support (Corpus 2). The aim of this study was to analyze qualitatively morphosyntactic and discursive aspects of both speeches. It attempts to show some of the characteristic features of the oral narratives produced by children with Specific Language Impairment from both corpora qualitative description. Both corpora showed the disorders described in the literature at the morphosyntactic level. Nevertheless, the analysis of the discursive aspects showed a difference between the corpora, as more disorganization and coherence problems are seen in Corpus 1 (spontaneous narrative of the child). Corpus 2 showed an organized temporal sequence with thematic progression according to the reading. In this corpus, more difficulty was observed in the clarification and recovery strategies of the references linked to the inclusion of dialogic sequences within the narrative. En este trabajo se analizan aspectos morfosintácticos y discursivos de dos relatos producidos por una niña con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) en su consulta fonoaudiológica. Se analizan dos corpus. Uno de ellos es una narración espontánea introducida por la niña (Corpus 1), mientras que el otro es una renarración de un cuento leído por su fonoaudióloga con apoyo de las imágenes (Corpus 2). El objetivo es analizar cualitativamente aspectos morfosintácticos y discursivos de ambos relatos. Se intenta mostrar algunos aspectos que aparecen como característicos de las narraciones orales de los niños con TEL a partir de la descripción cualitativa de ambos corpus. Las dos narraciones muestran los desórdenes descritos en la bibliografía en lo que respecta al nivel morfosintáctico. Sin embargo, el análisis de aspectos discursivos muestra una diferencia entre los corpus, ya que se evidencia mayor desorganización y problemas de coherencia local en el Corpus 1 (narración espontánea de la niña). En el Corpus 2 se ve una secuencia temporal ordenada, con progresión temática acorde con lo leído, donde la dificultad mayor se observa en las estrategias de explicitación y recuperación de los referentes vinculados con la inclusión de secuencias dialógicas al interior de la narración.