• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item

Linguistic skills and decoding among children with Specific Language Impairment with and without reading comprehension difficulties

Habilidades lingüísticas y decodificación en niños con Trastorno Específico del Lenguaje con y sin dificultades de comprensión lectora

Author
Reyes, María Antonia

De Barbieri, Zulema

Full text
https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/51641
10.5354/0719-4692.2018.51641
Abstract
Children with Specific Language Impairment (SLI) are deemed to be a group at risk in learning written language. Their linguistic deficit may impact on their reading comprehension performance, although this not the case for all children with SLI. The aim of this study is to observe the possible differences in linguistic and decoding skills in children with SLI with and without reading comprehension problems. The sample consisted of 60 first grade children with SLI, of which 42 are poor comprehenders and 18 are good comprehenders. Reading skills (decoding and reading comprehension) and linguistic skills (phonological awareness, vocabulary as well as expressive and comprehensive narrative speech) were assessed. Results show that there are no statistically significant differences in linguistic skills between good comprehenders and poor comprehender. Significant differences were found for decoding, with children with reading comprehension problems performing significantly lower than good comprehenders. In the group of children with reading comprehension problems, phonological awareness and decoding highly correlate with reading comprehension, while the very same variables have no correlation among children with good reading comprehension.
 
Los niños con TEL son considerados un grupo de riesgo para el aprendizaje del lenguaje escrito, dado que sus dificultades lingüísticas pueden influir en su desempeño en comprensión lectora, aunque esto no necesariamente ocurre en todos los niños con TEL. El objetivo de este estudio es comparar el desempeño en las habilidades lingüísticas y decodificación entre niños con TEL que se agruparon según la presencia o ausencia de dificultades en comprensión lectora. La muestra estuvo constituida por 60 niños con TEL de primer año básico, 42 de ellos con problemas de comprensión lectora y 18 niños que no presentaban dificultad en este aspecto. Se evaluaron habilidades lectoras (decodificación y comprensión lectora) y habilidades lingüísticas (conciencia fonológica, vocabulario y discurso narrativo expresivo y comprensivo). Los resultados muestran que no existen diferencias estadísticamente significativas en las habilidades lingüísticas entre niños con y sin dificultades de comprensión lectora. En cuanto a la decodificación, se observa un rendimiento significativamente inferior en el grupo de niños con dificultades de comprensión lectora. En este grupo, conciencia fonológica y decodificación están altamente correlacionadas con la comprensión lectora, mientras que estas mismas variables no se correlacionan en los niños sin problemas de comprensión lectora.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB