• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item

Revista Chilena de Fonoaudiología

A preliminary study about phonological patterns according to the Non-Linear Phonology of Chilean children between 3.0 and 3.11 years with Protracted Phonological Development (PPD)

Estudio preliminar sobre patrones fonológicos según la fonología no lineal de niños chilenos de entre 3.0 y 3.11 años con Desarrollo Fonológico Prolongado (DFP)

Author
Pérez, Denisse

Delgado, Lirayén

Belmar, Elsa

Machuca, Valentina

Millapán, Sandra

Montoya, Ninoska

Pizarro, Camila

Full text
https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/55319
10.5354/0719-4692.2019.55319
Abstract
Protracted Phonological Development (PPD) features phonological patterns that persist beyond expected during development, decreasing intelligibility (Dubasik & Ingram, 2013). This study aims at describing the phonological patterns in Chilean children (3.0 to 3.11 years of age) with PPD, within the Nonlinear Phonology background. This objective sprung from the need to study the suprasegmental and segmental patterns of Chilean children with PPD, given that no research has been conducted based on the Nonlinear Theory among Chilean children. The sample consisted of 5 Chilean children. They had all been diagnosed with PPD and attended kindergartens in Valparaíso, Chile. These children were administered the Spanish Word List, which allowed to obtain a corpus of 500 words. The corpus was later analyzed by means of the suprasegmental measures: i.e.: Whole Word Match (WWM), Word Shape Match (WSM) and segmental measures, expressed in Percentage of Correct Consonants (PCC). Results showed that these children with PPD performed high on accent patterns (99.2%), but at deficit levels on the WWM measures (with 52.2% of correct answers), on the WSM measures (with 73.4%), and on PCC measures (with 89.2%). Consequently, this research provides empirical evidence regarding suprasegmental and segmental alterations in children with PPD, since the values herein obtained are not aligned with the Typical Development (TD) observed in other studies.
 
El Desarrollo Fonológico Prolongado (DFP) presenta patrones de simplificación que persisten más allá de la edad esperada, disminuyendo la inteligibilidad en los niños (Dubasik & Ingram, 2013). En el presente trabajo se describen los patrones fonológicos, según la Fonología No Lineal, en niños chilenos de entre 3.0 y 3.11 años con DFP. Este objetivo surgió de la necesidad de conocer los patrones suprasegmentales y segmentales de niños chilenos con DFP, puesto que no se ha realizado un estudio basado en la Teoría No Lineal en la población chilena. La muestra estuvo conformada por cinco niños pertenecientes a jardines infantiles de la Región de Valparaíso, Chile. A estos niños se les aplicó la Lista de Palabras del Español, obteniendo un corpus de 500 palabras. Este fue analizado a través de las medidas suprasegmentales Whole Word Match (WWM) o coincidencia de la palabra completa, Word Shape Match (WSM) o coincidencia de la estructura de la palabra, patrones acentuales; y medidas segmentales, en Porcentaje de Consonantes Correctas (PCC). Como resultado se obtuvo que los niños con DFP presentan puntajes altos en patrones acentuales (99.2%), pero muestran una alteración en las medidas de WWM, con un 52.2% de aciertos; WSM, con un 73.4%, y PCC, con un 89.2%. En consecuencia, se evidenció alteración suprasegmental y segmental en niños con DFP, pues los valores obtenidos no coinciden con el Desarrollo Típico (DT) observados en otras investigaciones.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • A preliminary study about phonological patterns according to the Non-Linear Phonology of Chilean children between 3.0 and 3.11 years with Protracted Phonological Development (PPD) 

    Pérez, Denisse; Delgado, Lirayén; Belmar, Elsa; Machuca, Valentina; Millapán, Sandra; Montoya, Ninoska; Pizarro, Camila. Revista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 18 (2019): Noviembre; 1-17
  • Phonological simplification processes by children aged 4, 5 and 6 years with phonological difficulties 

    Pavez G., María Mercedes; Coloma T., Carmen Julia; Maggiolo L., Mariangela; Peñaloza C., Christian. Revista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 12 (2013): Noviembre; Pág. 49–61
  • An Approach to the Phonological Processing in Prereading Spanish Children: Phonological Awareness, Verbal Short-Term Memory and Naming 

    Herrera Torres, Lucía; Defior Citoler, Silvia. Psykhe; Vol. 14 Núm. 2 (2005)
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB