Cognitive reserve assessment: A study in a sample of Chilean adults
Medición de Reserva Cognitiva: estudio en una muestra de adultos chilenos
Author
Rimassa, Carla
Abstract
A higher cognitive reserve is linked to higher resistance to deterioration among subjects suffering from neurodegenerative disorders. In healthy persons the cognitive reserve explains inter-individual differences in task performance. Measuring the cognitive reserve factors involves obtaining a numerical index of the cumulative cognitive gain accumulated by a subject. This index can be correlated with other measurable functions. This study was conceived to determine the reserve indexes accumulated by a Chilean sample, by means of the administration of the Cognitive Reserve Index Questionnaire (CRIq).In order to do so, 90 adults (18-85 years old) without evidence of cognitive disorder, living in Valparaíso region, Chile, were interviewed about their education, their work environment and their and leisure activities carried out since they were 18 years old. Results showed that reserve indexes of the subjects vary as a function of the time of execution of reserve-promoting activities, not age. Statistically significant differences were found among age-groups. These findings allow us to conclude that studying, working and engaging in social activities, among other things, increase the cognitive reserve indexes, which are a differentiating variable among individuals. The measurement of these indexes can be useful in a wide array of disciplines: medicine, neurology, neuropsychology, education, psychology, phonoaudiology, neurosciences and cognitive sciences in general. Mayor reserva se asocia con resistencia al deterioro en sujetos con enfermedades neurodegenerativas. En personas sanas explica las diferencias interindividuales en el rendimiento de tareas. Medir los factores de reserva cognitiva permite contar con un índice numérico de la ganancia cognitiva acumulada por un sujeto. Este índice puede ser correlacionado con otras funciones cuantificables. El presente trabajo tiene como objetivo presentar los índices de reserva obtenidos por una población chilena en la aplicación del Cognitive Reserve Index Questionnaire (CRIq). Para ello 90 adultos (18-85 años) sin evidencias de trastorno cognitivo, de la región de Valparaíso-Chile, fueron entrevistados sobre actividades de estudio, laborales y de tiempo libre ejecutadas desde los 18 años.Los resultados muestran que los índices de reserva de los sujetos varían en función del tiempo de ejecución de actividades promotoras de reserva y no por su edad. Se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre los grupos etarios. Estos resultados permiten concluir que la ejecución de actividades de estudio, laborales, sociales, entre otras aumenta los índices de reserva cognitiva, que es una variable diferenciadora entre individuos. La medición de dichos índices puede ser útil en un amplio campo de disciplinas (medicina, neurología, neuropsicología, educación, psicología, fonoaudiología, neurociencias y en las ciencias cognitivas en general).