• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item

Characterizing the use of information sources for accessing diagnostic criteria by speech and language therapists in Chile

Caracterización del uso de fuentes de información para el acceso a criterios diagnóstico por parte de fonoaudiólogas y fonoaudiólogos en Chile

Author
Rodríguez, Daniel

Morales, Camilo

Abd-El-Kader, Giorgia

Fuentes, Lisette

Henríquez, Felipe

Carrasco, Pablo

Full text
https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/55329
10.5354/0719-4692.2019.55329
Abstract
In the Evidence-Based Practice model, the speech and language therapist must know the diagnostic criteria and be aware of the evidence supporting the intervention procedures, to provide an effective treatment. However, the literature describes both low levels of academic training and scarce use of evidence-based practices as a base of speech and language diagnosis and treatments. This study probes into the difficulties speech and language therapists face to access the diagnostic criteria and their bibliographic references. A massive online survey was conducted with 384 speech therapists, using a quantitative, descriptive and transectional method. Results show that 79.7% of respondents use secondary sources to access criteria on which subsequently base their speech and language diagnoses, 46% do not know reliable sources of information to access criteria for diagnoses and 73.4% maintain that they had difficulties in accessing diagnostic criteria. These difficulties do not recede with years of practice. Based on these results it is possible to conclude that surveyed therapists presented difficulty to find information on which to establish their diagnostic criteria and they do not use primary sources for access information. All of this supports training students on Evidence Based Practice when in their University programs.
 
En el modelo de la Práctica Basada en la Evidencia el fonoaudiólogo debe conocer los criterios diagnósticos y el nivel de evidencia de los procedimientos de intervención para ofrecer un tratamiento adecuado. En la literatura se describe un bajo grado de formación académica y un escaso uso de la Práctica Basada en la Evidencia como fuente de acceso a diagnósticos y tratamientos. Este estudio investigó las dificultades de los fonoaudiólogos para acceder a los criterios para el diagnóstico fonoaudiológico. Se realizó una encuesta masiva online a 384 fonoaudiólogos, usando un método cuantitativo, descriptivo y transeccional. Los resultados indican que, independiente de los años de ejercicio laboral, un 79,7% de los encuestados utiliza fuentes secundarias para el acceso a criterios para el diagnóstico fonoaudiológico, un 46% no conoce fuentes de información fiables para acceder a diagnósticos y un 73,4% afirma haber tenido dificultades para acceder a criterios diagnósticos. Los sujetos encuestados no utilizan fuentes primarias que les permitan acceder a criterios que apoyen los diagnósticos fonoaudiológicos. Por lo anterior, se considera relevante educar sobre Práctica Basada en la Evidencia en el contexto universitario.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB