• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item

Preliminary analysis of the effect of age and education in healthy adults on the performance of the Sydney Language Battery (Sydbat) in Chilean Spanish

Análisis preliminar del efecto de la edad y la escolaridad en adultos sanos en el rendimiento del Sydney Language Battery (Sydbat) en español de Chile

Author
Foncea-González, Camila

Julio-Ramos, Teresa Paz

Musa-Salech, Gada

Lillo Zurita, Patricia

León Bustos, Maria Elena

Muñoz Oyarzún, Valentina

Soto Valdés, Paula

Méndez Orellana, Carolina Patricia

Full text
https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/58414
10.5354/0719-4692.2021.58414
Abstract
There are 3 variants of primary progressive aphasia (APP), which are distinguished according to the predominantly altered linguistic domain: non-fluent, logopenic, and semantic. A tool that helps in its classification is the Sydney Language Battery (Sydbat), which is not validated in Chile. The objective of this work is to analyze the possible relationship between age, years of schooling and performance obtained in the Sydbat subtests in healthy adults. 38 healthy adults participated in the test. The average age was 56.8 years (SD = 8.3) and they had a mean of 13.8 years of schooling (SD = 3.9). They all came from the Metropolitan Region. Pearson and Spearman correlations were performed to explore the correlation between subtest performance, age, and schooling. Considering the variability in performance in the subtests, univariate and multivariate models were performed. Significant correlations were found between age and the comprehension subtest (p
 
Existen 3 variantes de afasia progresiva primaria (APP), que se distinguen según el dominio lingüístico predominantemente alterado: no fluente, logopénica y semántica. Una herramienta que ayuda a su clasificación es el Sydney Language Battery (Sydbat), el cual no se encuentra validado en Chile. El objetivo del presente trabajo es analizar la posible relación entre edad, años de escolaridad y rendimiento obtenido en las subpruebas del Sydbat en adultos sanos. Participaron 38 adultos sanos a los que se les aplicó el test. El promedio de edad fue 56,8 años (DE = 8,3) y tenían una media de 13,8 años de escolaridad (DE = 3,9). Todos provenían de la Región Metropolitana. Se realizaron correlaciones de Pearson y Spearman, para explorar la correlación entre el rendimiento en las subpruebas, la edad y la escolaridad. Considerando la variabilidad en el rendimiento en las subpruebas, se realizaron modelos uni y multivariados. Se encontraron correlaciones significativas entre edad y la subprueba comprensión (p
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB