Experiences of speech therapist in hospitals and Community Rehabilitation Centers: Is the care practice changed?
Experiencias de fonoaudiólogos/as en hospitales y Centros Comunitarios de Rehabilitación: ¿se modifica la práctica de atención?
Author
Tapia-Saavedra, Sara
Espinosa-Vargas, Fernanda
Herrera-Manriquez, Paulina
Venegas-Montenegro, Dominique
Abstract
The present work seeks to characterize speech therapy practices in two Chilean public health care contexts (hospital and primary care - community rehabilitation centers). It is a qualitative study with a micro-sociological approach, which involved conducting in-depth interviews and non-participant observations with two speech therapists inserted in Community Rehabilitation Centers (CCR) and two speech therapists enrolled in public hospitals. The data obtained were analyzed with Grounded Theory tools and a conceptualization based on similarities and differences of speech therapy practices was proposed using ATLAS-ti computational software. The following categories emerge from the analysis: role of the professional, subject of care, therapist-user relationship, physical space and organization of the session, the participants. In addition, the main finding refers to the fact that all the professionals mention the relevance of incorporating psychosocial nuances in the approach they carry out. However, in the practice of all speech therapists during participant observation, such incorporation is not evidenced. The results allow us to conclude that the conceptualization of speech therapy is built mostly from the work context. Likewise, the models of care at the base (biomedical-biopsychosocial) are currently in a process of hybridization, the practice of speech therapists being situated and also influenced by the work context. El presente trabajo busca caracterizar las prácticas fonoaudiológicas en dos contextos de atención de la salud pública chilena (hospitalario y atención primaria - centros comunitarios de rehabilitación). Es un estudio cualitativo con enfoque micro-sociológico, que implicó la realización de entrevistas en profundidad y observaciones no participantes a dos fonoaudiólogos/as insertos en Centros Comunitarios de Rehabilitación (CCR) y dos fonoaudiólogos/as insertos en hospitales públicos. Los datos obtenidos se analizaron con herramientas de la Teoría Fundamentada y se propuso una conceptualización basada en semejanzas y diferencias de las prácticas fonoaudiológicas utilizando el software computacional ATLAS-ti. Del análisis surgen las siguientes categorías: rol del profesional, sujeto de atención, relación terapeuta-usuario/a, espacio físico y organización de la sesión, los/las participantes. Además, el principal hallazgo refiere a que todos/as los/las profesionales mencionan la relevancia de incorporar matices psicosociales en el abordaje que realizan. Sin embargo, en la práctica de todos/as los/las fonoaudiólogos/as durante la observación participante no se evidencia dicha incorporación. Los resultados permiten concluir que la conceptualización del quehacer fonoaudiológico se construye mayormente a partir del contexto laboral. Asimismo, los modelos de atención a la base (biomédico-biopsicosocial) se encuentran actualmente en un proceso de hibridación, siendo la práctica de los/las fonoaudiólogos/as situada y también influida por el contexto laboral.