Training Health Sciences Students in Qualitative Methodology: Challenges and Reflections from the Teaching Experience in Speech and Language Pathology
La enseñanza de las metodologías cualitativas en carreras de las Ciencias de la Salud: desafíos y reflexiones a partir de experiencias de docencia en Fonoaudiología
Author
Junge-Cerda, Patricia
Prieto-Bravo, Cecilia
Rocamora-Villena, Verónica
Navarrete-Luco, Ignacia
Abstract
Explaining the scope of the qualitative approach to health sciences undergraduate students is a challenge for those of us who must translate the anthropological and social perspectives of social research in health. This is because students are used to operating within the nature/culture and science/belief dichotomies. This challenge involves teaching them to look beyond these dichotomies and it demands that we, as lecturers, overcome the limited understanding that often characterizes the relationship of healthcare professionals with what the qualitative approach can offer them. Based on the teaching experience of the authors, this article aims to reflect on the implications of these challenges in the classroom, resorting to examples of qualitative research design exercises taught in the Speech and Language Pathology career at the Faculty of Medicine of the University of Chile. We conclude that an early approach to qualitative methodologies would allow undergraduate students to develop a critical view of reductive dichotomies for the production and validation of knowledge. In addition, it would promote an understanding of the social dimension of health as an individual and collective phenomenon, and medicine as a transdisciplinary field of work. Explicar los alcances del enfoque cualitativo de investigación social en salud a estudiantes de carreras de Ciencias de la Salud resulta un desafío en la entrega de la perspectiva antropológica y social en la formación profesional. Lo anterior debido a que estos estudiantes están acostumbrados a operar en las dicotomías naturaleza/cultura y ciencia/creencia. Como docentes, implica enseñarles a observar más allá de dichas dicotomías. También exige superar la limitada comprensión que puede haber sobre lo que es la aproximación cualitativa en investigación y lo que les puede ofrecer. Por ello, el propósito del estudio es reflexionar sobre los alcances que tienen estos desafíos en el aula, recurriendo a casos de ejercicios de diseños de investigación cualitativa en la carrera de Fonoaudiología de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile. Concluimos que un acercamiento temprano a metodologías cualitativas permite a estudiantes de pregrado desarrollar una visión crítica hacia las dicotomías reduccionistas respecto de la producción y validación de conocimientos. Además, promueve entender la dimensión social de la salud como un fenómeno individual y colectivo. También favorece concebir a la Medicina como un campo de trabajo transdisciplinar.