Show simple item record

dc.creatorVaisman A., Luis
dc.date2008-01-01
dc.date.accessioned2022-07-06T13:36:05Z
dc.date.available2022-07-06T13:36:05Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/1389
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/190961
dc.descriptionThe problem posed by the dramatic genre for the relation between literature and theatre isas old as literary theory itself: it appears for the first time in Aristotle's Poetics. He tackles the problem by differentiating the mode of tragedy from that of epic poetry: dramatic presentation from narration. This mode, the Greek author claims, makes itself evident in the part of tragedy he labels ´spectacle' (opsis). He astonishingly bestows this part the last place in the hierarchy of the parts on the grounds that it is the less related to the poetic art, since the force of the tragic efect is present even in the act of reading a tragedy. Taking into account several ideas present in Aristole's text, the author of this paper differentiates the theatrical spectacle from the visibility emerging directly from the act of reading a text using the dramatic mode, and he claims that the theatrical spectacle is firmly grounded by Aristotle on the textual visibility produced by an essential quality of dramatic discourse, achieving in this way an enhancement of the value of the concept of spectacle.____________________Este trabajo fue leído en el Segundo Seminario Nacional de Estudios Literarios, Sochel, Santiago, abril de 1983. Para esta publicación su texto se ha modificado y se han agregado las notas.en-US
dc.descriptionEl problema de la relación entre literatura y teatro suscitado por el género dramático es tanviejo como la teoría literaria misma: se inicia con el Arte Poética de Aristóteles. Él aborda el problema distinguiendo la tragedia de la epopeya a partir del modo de la imitación, presentativo en la tragedia, narrativo en la epopeya. Según dicho autor, este modo se manifiesta en la parte de la tragedia que él llama espectáculo (opsis). Sorprendentemente, otorga al espectáculo el último lugar en la jerarquía de las partes, porque la estima la menos propia del arte poética ya que, afirma, la fuerza del efecto trágico existe aun sin montaje teatral. Distinguiendo el espectáculo teatral de la visibilidad que surge del modo presentativo en la mera lectura a partir de diferentes consideraciones que Aristóteles hace en su texto, se propone en este artículo destacar la relevancia de la noción de espectáculo como modo de imitación, explicando el montaje físico como la materialización de una cualidad esencial del discurso dramático.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formathtml
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/1389/1283
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/1389/1680
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 72 (2008): Abrilen-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 72 (2008): Abriles-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 72 (2008): Abrilpt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.subjectDramatic genreen-US
dc.subjectspectacleen-US
dc.subjecttheatreen-US
dc.subjectnarrationen-US
dc.subjectdramatic discourseen-US
dc.subjectliterature.en-US
dc.subjectgénero dramáticoes-ES
dc.subjectespectáculoes-ES
dc.subjectteatroes-ES
dc.subjectnarraciónes-ES
dc.subjectdiscurso dramáticoes-ES
dc.subjectliteratura.es-ES
dc.titleSobre el concepto de ‘espectáculo’ en el arte poética de Aristóteleses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record