Show simple item record

dc.creatorPicón, Daniela
dc.date2011-05-06
dc.date.accessioned2022-07-06T13:36:45Z
dc.date.available2022-07-06T13:36:45Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/11554
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/191190
dc.descriptionConsidering the ‘divine force’ as a human power that allows humans to transcend from the mere sensory visualization and perception of the fi nite and earthly world to the true and eternal realm of imagination, William Blake, the english poet, artist and visionary (1757-1827) identified god with this human faculty. In his struggle against the ‘religion of reason’, under which humans had been reduced to an ‘empty’ outward perception, Blake wants to recover the ‘religion of imagination’. From this perspective, I expect to elucidate the ways in which the material aspects of writing (Roger Chartier) and the visionary use of a specific method of writing –different from the methods available to Blake in his own time– affect the visionary circuit of communication. This complete transformation is directly connected with the purpose of Blake’s illuminated prophetic poems: he intends to awake in his readers that visionary (and real) capacity, which, in his view, ‘resides in the human breast’.en-US
dc.descriptionConsiderando que la fuerza divina es un poder propiamente humano, que permite trascender desde la mera visualización y percepción sensorial del mundo finito y terrenal hacia el reino eterno y verdadero de la imaginación, el poeta, artista y visionario inglés William Blake (1757-1827) identificó a dios con dicha facultad humana. En su lucha contra la ‘religión de la razón’, bajo cuyo poder el hombre se había limitado a la ‘vacía’ percepción exterior, Blake buscará recobrar la ‘religión de la imaginación’. Desde esta perspectiva, este estudio pretende dilucidar el modo en que la materialidad de lo escrito (Roger Chartier) y la utilización de un método de escritura particular por parte del visionario –distinto al que su propio tiempo le ofrecía– afecta el circuito de la comunicación visionaria de comienzo a fin relacionándose directamente con la finalidad que Blake otorgó a sus poemas proféticos iluminados: despertar en los lectores esa capacidad visionaria y verdadera que ‘reside en el pecho de todos los hombres’.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formathtml
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/11554/11913
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/11554/29828
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/11554/45169
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 78 (2011): Abrilen-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 78 (2011): Abriles-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 78 (2011): Abrilpt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.subjectWilliam Blakeen-US
dc.subjectvisionary literatureen-US
dc.subjectimaginationen-US
dc.subjectwritingen-US
dc.subjectreadingen-US
dc.subjectWilliam Blakees-ES
dc.subjectliteratura visionariaes-ES
dc.subjectimaginaciónes-ES
dc.subjectescrituraes-ES
dc.subjectlecturaes-ES
dc.titleWilliam Blake: escritura y lectura iluminadases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record