Show simple item record

dc.creatorRojo, Grínor
dc.date2013-05-13
dc.date.accessioned2022-07-06T13:36:58Z
dc.date.available2022-07-06T13:36:58Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/26979
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/191280
dc.descriptionThis article deals with El jardín de al lado understood as a novel about the condition of the Chilean writer in exile. The protagonist is a mediocre novelist, Julio Méndez, who has left the country after spending six days in prisson, where "they did not torture me, or even interrogate me", but it became however "the mark defining the contours of my identity". Based on this ironically traumatic experience, Mendez decides to write the "great novel of the coup". Hefails, but not so the one who tells his story, José Donoso, who, even though has not produced the best of his novels with El jardín de al lado, has generated with it a valuable text, half autobiography and half fiction and metafiction, and in which he elaborates a controversial argument about Chilean literature connected with the events that followed September 11 of 1973.    en-US
dc.descriptionEste artículo aborda El jardín de al lado como una novela sobre la condición del escritor chileno en el exilio. Su protagonista es un novelista mediocre, Julio Méndez, quien ha salido del país después de pasar seis días en un calabozo, donde "no me torturaron ni me interrogaron siquiera", pero que sin embargo fueron "como el trazo que definía el contorno de mi identidad". A partir de esa experiencia irónicamente traumática, Méndez decide escribir la gran "novela del golpe". Fracasa él, pero no quien cuenta su historia, José Donoso, el que, aun cuando en El jardín de al lado no haya producido la mejor de sus novelas, generó con ella un texto valioso, a medias autobiográfico y a medias ficción y metaficción, y en el cual ensaya un argumento polémico acerca de la literatura chilena que se vincula a los sucesos posteriores al 11 de septiembre de 1973.    es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formathtml
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/26979/28538
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/26979/29331
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/26979/39101
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 83 (2013): Abrilen-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 83 (2013): Abriles-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 83 (2013): Abrilpt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.subjectArt and dictatorshipen-US
dc.subjectChilean literature in exileen-US
dc.subjectIdeology and arten-US
dc.subjectAutobiographyen-US
dc.subjectFiction and metafictionen-US
dc.subjectarte y dictaduraes-ES
dc.subjectliteratura chilena en el exilioes-ES
dc.subjectideología y artees-ES
dc.subjectautobiografíaes-ES
dc.subjectficción y metaficciónes-ES
dc.titleDonoso conversa con Donoso sobre la posibilidad de escribir la "gran novela del golpe": El jardín de al ladoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record