• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Arquitectura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Arquitectura
  • View Item

Comprehensive Classrooms: Alternative strategies for the modern school building and its impact in Uruguay

Aulas Integrales: Estrategias alternativas para el edificio escolar moderno y su impacto en Uruguay

Author
Peláez Iglesias, Alfredo

Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/64857
10.5354/0719-5427.2021.64857
Abstract
This paper explores alternative design strategies for the modern school building in the 1950’s and 1960’s, that suppress partially or completely the corridor spaces associated to comprehensive classrooms. Those strategies would offer a different relationship system, modifying the conception of use, perception and organization of the educational spaces, being relevant for thinking their contemporary expressions. The text proposes a journey by the international experience and its adoption in Uruguay by the Ministry of Public Works. The article analyzes, supported by the redrawing of plans, only buildings with linear volumes, as those are where the changes happen. It finds that those design strategies offer a synthetic and transformative approach of the classroom, from the consideration of the school time, the economy of resources and the space for the performance of subjects, highlighting the greater radicality of the South American experience.
 
Este artículo examina estrategias alternativas de arquitectura escolar moderna en los años 50 y 60, que suprimen parcial o completamente los locales específicos de corredor asociados a aulas integrales. Estas estrategias ofrecerían un sistema de relaciones diferenciado, revisando la concepción del uso, percepción y organización de los escenarios educativos, relevantes para reflexionar sobre sus manifestaciones contemporáneas. Proponemos un recorrido por la experiencia internacional, haciendo foco en su adopción en Uruguay por el Ministerio de Obras Públicas. Nos limitaremos a edificios de pabellones lineales, por ser donde suceden estos cambios, analizándolos apoyados en su redibujo. Encontramos que estas estrategias ofrecen una aproximación sintética y transformativa del aula a partir de la consideración del tiempo escolar, la economía de recursos y el espacio para la performance de las personas, adquiriendo mayor radicalidad en la experiencia sudamericana.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB