Childrens’ Game as a tool for coexistence in Domestic Space
El juego infantil como herramienta para la coexistencia en el espacio doméstico
Author
Martín López, Lucía
Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/6593710.5354/0719-5427.2021.65937
Abstract
Game is a catalyst for intangible. On numerous occasions this is used by children in their homes to appropriate certain spaces delimiting their existence from their families. Something that has become more evident in many homes around the world during the different periods of Lockdown suffered between 2020 and 2021. In this text, these games are studied from the perspective of spatial appropriation in order to identify the different types of limits that infants create and their different characteristics. For this, the concept of spatial appropriation and the types of existing domestic territories are explored through various authors. Subsequently, various qualitative surveys are carried out on subjects linked in their daily lives with children and the previously mentioned practices. From these analyzes emerged the six characteristics of the boundaries created by infants to appropriate the territory (reality, materiality, permeability, temporality, functionality and spatiality) described and illustrated in detail in the article. El juego es un catalizador de lo intangible y en numerosas ocasiones es utilizado por los niños en sus viviendas para apropiarse de ciertos espacios delimitando su existencia respecto de la de sus familias. Algo que se ha hecho más evidente en muchos hogares de todo el mundo durante los distintos periodos de confinamiento a los que ha sido expuesta la población entre el 2020 y el 2021. En este texto se estudian estos juegos desde la visión de la apropiación espacial con el fin de identificar los distintos tipos de límite que crean los infantes y sus distintas características. Para ello se exploran a través de diversos autores el concepto de apropiación espacial y los tipos de territorios domésticos existentes y posteriormente se realizan diversas encuestas cualitativas a sujetos vinculados en su día a día con niños y las prácticas anteriormente citadas. De estos análisis surgieron las seis características de los límites creados por los infantes para apropiarse del territorio (realidad, materialidad, permeabilidad, temporalidad, funcionalidad y espacialidad) descritas e ilustradas a detalle en el artículo.