Shape and architectural freedom: a projective stages interpretative review from topology
Forma y libertad arquitectónica: una propuesta de lectura de etapas proyectivas desde la topología
Author
López-Arquillo, Juan D.
Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/6664910.5354/0719-5427.2022.66649
Abstract
In the architectural projects historiography, architectures are built social syntheses and even the result of technical capacity in different societies. The shaping generative potential of non-Euclidean geometries and the difficulties inherent in working with complex surfaces invite us to re-discover the Baroque period as one of the germinal moments of the architecture project ideation in relation to the experience of space. However, the creation and visualization of the architecture project with BIM do limit the possibilities of projecting directly with these virtual twin digital tools, just because of the difficulty of working with these surfaces. The article makes a comparison between the projectual, geometric and representative techniques of the different projective stages, resulting in the baroque space and the contemporary project of complex surfaces. Finally, the paper highlights the danger for students training in the Architecture Schools due to replacement of the project process by the development of digital constructs as a merely artistic graphic construct. En la historiografía del proyecto de Arquitectura, las obras de arquitectura son síntesis sociales construidas y resultado de la capacidad técnica de las mismas. La potencialidad generativa de geometrías no euclidianas y las dificultades inherentes al trabajo con superficies complejas nos hace redescubrir la etapa barroca como uno de los momentos germinales del proyecto de Arquitectura en relación a la experiencia del espacio. Sin embargo, la creación y visualización del proyecto de arquitectura con BIM limita las posibilidades de proyectar directamente con estas herramientas digitales de gemelo virtual, precisamente por la dificultad de trabajo con estas superficies. El artículo realiza una comparativa entre las técnicas proyectuales, geométricas y representativas de las diferentes etapas proyectivas, redundando en el espacio barroco y el proyecto contemporáneo de superficies complejas. Finalmente y desde éstas, evidenciar el peligro en la formación en las Escuelas de Arquitectura que puede devenir de la sustitución del proceso de proyecto por el desarrollo de constructos digitales como un constructo gráfico meramente artístico.