• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Arquitectura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Arquitectura
  • View Item

The CAAM, veleid mirror of the house in Oropesa. Dislodgement of ideas in F.J. Sáenz de Oíza

EL CAAM espejo velado de la Casa de Oropesa. Desplazamiento de ideas en F.J. Sáenz de Oíza

Author
López-Pinto Marrero, José Victoriano

Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/66727
10.5354/0719-5427.2022.66727
Abstract
To Know the origin of a project implies know the landscape to which it belongs, knowing the causes and sources that have motivated it.This landscape is a complex landscape, built over time and that becomes visible at every opportunity to build a project. In this context, the mental space, own space, the referential world and how much of that world we allow to become visible, constitutes an inexorable operator in the action of projecting. The project as a still photo, as a mental artifact, as proof of the persistence of the idea of an author's work. Comparison between the two projects; a family shelter in Oropesa (Toledo) and a museum (Las Palmas de Gran Canaria), allows us to show not so much the reproduction of one design within another, but the displacement of the architect's thinking, able to respond to a program and some needs different from the original ones. The case study is presened the idea of copy, not as the simplest path in principle, but as a review of an origin where, despite the change in program, it continues to collect an essence linked to living.
 
Conocer el origen de un proyecto implica conocer el paisaje al que pertenece, saber las causas y las fuentes que lo han motivado. Ese paisaje es un paisaje complejo, construido en el tiempo y que se hace visible en cada oportunidad de materializar un proyecto. En este contexto, el espacio mental, íntimo, el mundo referencial y cuánto de ese mundo permitimos que se haga visible, constituye un operador inexorable en la acción de proyectar. El proyecto como foto fija, como artefacto mental, como prueba de la persistencia de la idea de la obra de un autor. La comparación de datos entre los dos proyectos del arquitecto Francisco Javier Sáenz de Oíza (1918-2000): un refugio familiar en Oropesa (Toledo) y un museo (Las Palmas de Gran Canaria), nos permite mostrar no tanto la reproducción de un proyecto dentro de otro, sino el desplazamiento del pensamiento del arquitecto, capaz de dar respuesta a un programa y a unas necesidades distintas de las originales. El texto presenta la idea de copia, no como el camino en principio más sencillo, sino como revisión de un origen en donde, a pesar del cambio de programa, se sigue recogiendo una esencia ligada al habitar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB