Potential implications from the methodological application of Design Thinking in urban design processes. Analysis from the designer's experience
Potenciales implicaciones en la aplicación metodológica del Design Thinking en procesos de diseño urbano. Análisis desde la experiencia del diseñador
Author
Carrasco Pizarro, Carolina
Rivera Marchevsky, Maite
Acosta Scandela, Luisa
David, Beatrice
Lazo de la Cerda, Marcela
Full text
https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/6115910.5354/0717-5051.2022.61159
Abstract
This research aims to identify the potential implications of the Design Thinking methodology applied to Urban Design processes, as a useful tool to guide situated design processes and innovation facing complexity, learning through the process based on reflective action learning among others. The study analyzes the experience of urban designers and academics on developing urban design projects within the framework of the Master in Integrated Cities Design (MDCI in Spanish) at the Universidad Viña del Mar, Chile (2019-2020), who implemented an Urban Design process under the hypothesis that it serves as an innovative tool in three aspects: empathy, iteration, and scalability. It takes a phenomenological qualitative research methodology and analyzes both the common and distinct experiences of urban designers and academics at the MDCI project laboratory that they recognize as relevant in the process. The experiences were evaluated through group interviews. The data analysis was done through coding methods based on Grounded Theory, identifying those experiences relevant to the Urban Design process that promote the capacity for innovation in the production of urban space. A total of nine innovation dimensions relevant to Urban Design are identified insofar as Design Thinking promotes a focus on the process and not on the final project, encouraging situated knowledge that explores the territory through experimentation based on artifacts and experiences and aims to open ongoing questions. All of this promotes learning through the process of iteration where the Urban Designer takes on the role of facilitator of design processes, promoting forms of local governance for a specific issue and incorporating diverse disciplinary and experiential approaches to address the urban problem. la metodología de Design Thinking en procesos de diseño urbano, como una herramienta procedimental útil para orientarlos de manera situada en el territorio y de forma innovadora frente a desafíos complejos, y que permite el aprendizaje durante el proceso mediante la acción reflexiva. El estudio se basa en el análisis de la experiencia de diseñadores y académicos involucrados en proyectos desarrollados en el marco del Magíster en Diseño de Ciudades Integradas (MDCI) de la Universidad Viña del Mar, Chile (2019-2020), quienes implementaron la metodología bajo la hipótesis de que esta es una herramienta innovadora en tres aspectos: la empatización, la iteración y la escalabilidad. La metodología de investigación es cualitativa del tipo fenomenológica, analiza las experiencias comunes y distintas de los profesionales. Estas se evaluaron mediante entrevistas grupales. El análisis de los datos se desplegó a través de métodos de codificación basados en la teoría fundamentada (Grounded Theory), identificando experiencias relevantes para el proceso de diseño urbano que promuevan la capacidad de innovación en proyectos de este tipo. Se identificaron nueve dimensiones de innovación relevantes, en tanto el Design Thinking 1) se enfoca en el proceso mismo y no necesariamente en el proyecto final, promoviendo el conocimiento situado mediante la experimentación basada en artefactos y experiencias; 2) origina interrogaciones constantes y el aprendizaje durante el proceso de iteración, situando al diseñador como un facilitador; 3) impulsa formas de gobernanza local para un problema específico, incorporando diversos enfoques experienciales a la hora de abordar el problema urbano.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Teaching and methodological innovations in the design process: A study on the protocols of conceptual design with Design and Engineering Students
Guerrero Valenzuela, Mauricio. Base Diseño e Innovación; Vol. 4 No. 3 (2018): Design in Ibero-America; 278-289 -
How to enhance primary school EFL-teacher curriculum-design competences: the Competence Unit Design Model (CUD Mod)
Capperucci, Davide. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 44-63 -
REQUIREMENTS PROCESSING TOOLS AND THE BUILDING DESIGNERS MOTIVATION ON USE
Pegoraro, Camila; Carísio de Paula, Istefani. Revista Ingeniería Industrial; Vol. 16 Núm. 1 (2017)