• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Estudios de Políticas Públicas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Estudios de Políticas Públicas
  • View Item

Policy Design of ICT for education in Ecuador: the case of Agenda Educativa Digital 2017-2021

Diseño de políticas de TIC para la educación en el Ecuador: el caso de la Agenda Educativa Digital 2017-2021

Author
Loja, Edgar

Full text
https://revistaestudiospoliticaspublicas.uchile.cl/index.php/REPP/article/view/54994
10.5354/0719-6296.2020.54994
Abstract
Public policies for the inclusion of technologies in school are increasingly welcomed by governments. This article, through the case study, analyzes the stage of policy design, specifically, the formulation of the ``Agenda Educativa Digital 2017-2021'' as a public policy instrument of ``Ministerio de Educación del Ecuador''. The purpose of this study, conducted under a network and diffusion approach, is to explain how the contents were incorporated into this instrument. Use qualitative and quantitative methods. Findings show that the formulation of the ``Agenda Educativa Digital'', to a large extent, thanks to the adoption of ``programmatic beliefs'' of external actors, who arrived at the country through diffusion mechanisms: coercion, imitation and learning, and also through inferential shortcuts that policy makers took.
 
Las políticas públicas para la inclusión de tecnologías en la escuela, cada vez tienen mayor acogida por los gobiernos. Este artículo, a través del estudio de caso, analiza la etapa del diseño de políticas, concretamente, la formulación de la ``Agenda Educativa Digital 2017-2021'' como instrumento de política pública del Ministerio de Educación del Ecuador. El propósito de este estudio, realizado bajo un enfoque de redes y de difusión, es explicar de qué manera se incorporaron los contenidos en este instrumento. Se utilizaron métodos cualitativos y cuantitativos. Los hallazgos muestran que la formulación de la Agenda Educativa Digital se dio, en gran medida, gracias a la adopción de ``ideas programáticas'' de actores externos, mismas que llegaron al país a través de mecanismos de difusión: coerción, imitación y aprendizaje, y también mediante atajos inferenciales que tomaron los hacedores de políticas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB