Philosophy for Children: an educational research in relation to cultural identity
Filosofía para Niños: una investigación educativa con relación a la identidad cultural
Author
Sánchez Suconota, Freddy Fabian
Cárdenas Pugo, Christian Alfredo
Full text
https://revistaethika.uchile.cl/index.php/ETK/article/view/6120910.5354/2452-6037.2021.61209
Abstract
This article demonstrates the results of the application of Philosophy for Children (FpN) as a didactic proposal for the strengthening of critical and reflective attitudes on the subject of cultural identity in a dialogical way in a school context of “Educación General Básica Superior” in Cuenca (Ecuador). For the analysis, the hermeneutical methodology used, through the interpretation of the transcripts of the three applied sessions based on stories created with questions that generated discussions and through which it was possible to strengthen the critical and reflective attitudes of the students. Este artículo demuestra los resultados de la aplicación de La Filosofía para Niños (FpN) como propuesta didáctica para el fortalecimiento de actitudes críticas y reflexivas sobre el tema de la identidad cultural de manera dialógica en un contexto escolar de Educación General Básica Superior en Cuenca (Ecuador). Para el análisis se utilizó la metodología hermenéutica, a través de la interpretación de las transcripciones de las tres sesiones aplicadas con base a historias creadas con preguntas que generaban discusiones y a través de las cuales se logró fortalecer las actitudes críticas y reflexivas de los estudiantes.