• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item

The semantics of the Spanish Dative Construction: Some restrictions on the alternation with prepositional complements

La semántica de la construcción dativa del español: Algunas restricciones a la alternancia con complementos preposicionales

Author
Saavedra Garretón, Nicolás

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/47586
Abstract
This article exposes the existence of semantic restrictions to alternations in the Spanish dative which lay out some boundaries for two concepts developed in the context of contemporary studies about the interpretation of the Spanish dative construction: the notions of comprehensive relation (Romero Morales, 2008) and genetic relation (Gutiérrez Ordóñez, 1999). The first notion takes on the semantic relations that license these constructions and the second one tries to explain how its meaning is determined taking as a basis the meaning of other sentences with fully prepositional complements. The aforementioned limitations to these concepts are exposed basing the analysis on examples that include verbs belonging to two classes of the Spanish dative: the ones belonging to the class of material transference and the ones belonging to the class of physical movement, according to Delbecque y Lamiroy’s (1996) typology. The results of these analyses show that the descriptive adequacy of these relations can be restricted by the lexical requisites of the verb in combination with the semantic potential of the dative construction in Spanish.
 
Este artículo muestra la existencia de restricciones semánticas de alternancia que plantean algunos límites a dos conceptos desarrollados en el contexto de los estudios contemporáneos sobre la interpretación de la construcción dativa del español: las nociones de relación integral (Romero Morales 2008) y de relación genética (Gutiérrez Ordóñez 1999). La primera se ocupa de las relaciones semánticas que legitiman esta construcción y la segunda busca explicar la determinación de su significado a partir de otras oraciones con complementos preposicionales. Las mencionadas limitaciones a estos conceptos se exponen a partir del análisis de ejemplos que incluyen verbos pertenecientes a dos clases de dativo: los de transferencia material y los de movimiento físico, según la tipología de Delbecque y Lamiroy (1996). Los resultados de estos análisis muestran que la adecuación descriptiva de estas relaciones puede quedar restringida por efecto de los requisitos léxicos del verbo en combinación con el potencial semántico de la construcción dativa del español.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB