• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Administración
  • View Item

Endowment effect in Latin America: experimental evidence

Efecto dotación en América Latina: evidencia experimental

Author
Manzur, Enrique

Olavarrieta, Sergio

Hidalgo, Pedro

Farías, Pablo

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/55388
10.5354/0719-0816.2017.55388
Abstract
Authors from several disciplines - decision sciences, management, marketing, behavioral economics - have documented the existence of anomalies to the standard rational model of human behavior. Among several anomalies, the endowment effect is a key finding of this previous research. Few studies have explored the endowment effect in developing countries. This study reports the results of an experiment conducted in Chile to empirically analyze the endowment effect. Findings are consistent with previous international evidence suggesting that ownership itself produces value to consumers (and decision makers). Implications for marketing, management, business education and policy making practices are briefly presented.
 
Autores de diferentes disciplinas – ciencias decisionales, management, marketing, economía del comportamiento- han documentado la existencia de anomalías al modelo estándar racional de comportamiento humano utilizado normalmente en modelos económicos. Entre estas varias anomalías el efecto dotación ha sido uno de los más significativos descubrimientos en estudios previos. Pocos estudios han examinado esta anomlía en países en desarrollo, siendo un fenómeno más reportado en países de mayor desarrollo económico. Este studio reporta los resultados. De un estudio experimental conducido en Chile, que analiza empíricamente el efecto dotación, siguiendo la literatura existente. Los resultados son consistentes con la evidencia previa internacional sugiriendo que la posesión en sí misma produce valor a los personas (y consumidores). Se derivan y presentan brevemente implicancias de estos resultados para marketing, management, educación en negocios, y políticas publicas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB